Geplaatst op: 20-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ginder: Trendbreuk nodig in aanpak vitale vakantieparken

Ginder: Trendbreuk nodig in aanpak vitale vakantieparken
Foto: Roompot

Voor de zomer werd het landelijk congres vitale vakantieparken georganiseerd. NRIT deed verslag van het congres in een serie artikelen. Adviesbureau Ginder (voorheen ZKA) heeft deze zomer alle input uit het congres laten bezinken en stelt in een openbaar advies dat er een trendbreuk nodig is in de aanpak vitale vakantieparken. 

Dat advies start met de constatering dat ondanks alle positieve energie, aandacht en kennisontwikkeling het niet lukt om de doelen van de landelijke actieagenda te behalen. 

Strijd om marktaandeel

Volgens Merlijn Pietersma van Ginder bevindt de verblijfsrecreatie zich in de volwassenheidsfase van de productlevenscyclus. Dat betekent dat er een hevige strijd woedt om het marktaandeel én veel parken het contact met hun oorspronkelijke markt verliezen. Dit leidt tot maatschappelijke problemen. 

Aandacht vasthouden

Helaas zijn er geen simpele oplossingen: "Structurele problemen en jarenlang wegkijken kun je niet snel en eenvoudig volgens bestaande werkwijzen oplossen”, schrijven de onderzoekers van Ginder. Alleen al daarom is het belangrijk om de komende jaren de aandacht voor vitale vakantieparken vast te houden. "Blijf de kansen en problemen recht in de ogen kijken en blijf maatwerk hanteren. Stimuleer ondernemerschap en verbind overheidsdomeinen.”

Radicale keuzes maken

Om meer snelheid te maken in het halen van doelen, moeten programma’s Vitale Vakantieparken een trendbreuk forceren door radicalere keuzes te maken: inhoudelijk en organisatorisch. Volgens Pietersma zijn daarom bestaande werkwijzen niet meer toereikend. Daartoe moeten de mogelijkheden worden verkend om uitponding tegen te gaan en moeten de rechten van jaarplaatshouders tegen het licht worden gehouden. Overheden moeten meer ruimtelijke regie voeren, hun kennis over recreatieve project- en gebiedsontwikkeling versterken en de samenleving moet meer grip nemen op strategische grondposities. Verder moeten nieuwe ontwikkelingen natuurinclusies plaatsvinden. Ook bedrijven moeten aan de slag met nieuwe kampeerformules en alternatieven voor overname door private equity. 

Vrijetijdslandschappen en andere functies

Verder moeten we erkennen dat er tenminste 500 problematische parken zijn het contact met de markt zijn verloren en feitelijk geen vakantiepark meer zijn. Die parken zullen op een andere manier een bijdrage aan de maatschappij moeten gaan leveren. Dat kan door scherpere keuzes te maken. Op welke doelgroep focust een park? Arbeidsmigranten, flexwoners, statushouders, pensionado’s die deeltijdwonen, toeristische of zakelijke verhuur? Dat kan door enerzijds vrijetijdslandschappen aan te leggen waar toerisme belangrijk is en anderzijds in niet-toeristische gebieden nieuwe functies op vakantieparken versneld mogelijk te maken. 

Andere aanpak Vitale Vakantieparken

Dat alles vergt een andere aanpak van het programma Vitale Vakantieparken. De overheidsorganisatie moet niet worden ingericht volgens beleidsexpertise maar rond de opgave of de case. Dit betekent het neerhalen van schotten tussen overheidsafdelingen zodat er in multifunctionele teams écht gewerkt wordt aan oplossingen. Die moeten wel voldoende capaciteit krijgen. Verder moet ruimte worden geboden aan creatieve experimenten. Daartoe moeten bestuurders en ambtenaren lef en leiderschap tonen. Tenslotte moeten raads, staten- en kamerleden worden geïnformeerd over de complexiteit van vakantieparken

Link: https://wijzijnginder.nl/kennisbank/trendbreuk-nodig-in-aanpak-vitale-vakantieparken
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies