Geplaatst op: 16-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Deel bruine vloot heeft geen geldige certificaten

Deel bruine vloot heeft geen geldige certificaten
Afbeelding van Michelle Raponi via Pixabay

Na meerdere ernstige ongevallen waardoor vier mensen om het leven kwamen heeft bijna 15% van de historische schepen van de bruine vloot geen geldige certificaten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

Het meest recente ongeval vond plaats op woensdag 31 augustus 2022 op een historisch zeilschip uit Harlingen toen de giek brak. De ouders van het 12 jarige meisje dat overleed hebben inmiddels de rederij aansprakelijk gesteld.

Geen geldige certificaten

Uit de check van de inspectie bleek dat niet alle schepen van de betrokken maatschappij over geldige certificaten beschikten. Deze schepen mogen dan ook niet varen. Vooralsnog heeft een schip een vaarverbod gekregen en de passagiers mochten niet naar de volgende bestemming. 

Met sector om tafel

De inspectie heeft afgelopen week de certificaten van de gehele bruine vloot gecontroleerd. De eigenaren die niet beschikken over geldige certificaten hebben een bericht ontvangen dat zij niet mogen varen zonder geldig certificaat. Het gaat in totaal om 250 schepen waarvan 39 geen geldig certificaat hebben. De inspectie houdt toezicht dat er door deze schepen niet wordt gevaren. Als het nodig is, treedt de inspectie handhavend op met het opleggen van een vaarverbod. Ook zijn de resultaten voor de ILT aanleiding om deze maand met de keuringsinstanties, klassenbureaus en de brancheorganisatie om tafel te gaan zitten.

Certificaten

Schepen van de bruine vloot hebben verschillende certificaten nodig. Het hoofdcertificaat is vijf jaar geldig en wordt, als alles op orde is, afgegeven door de minister van Infrastructuur en Waterstaat gemandateerde keuringsinstanties en klassenbureaus. Het certificaat van tuigage, waar onder andere de mast, giek en touwen onder vallen, is 2,5 jaar geldig.

Duidelijke normen

In 2019 heeft de ILT een instructie gepubliceerd om te zorgen voor eenduidigheid bij het onderzoek voor, en de afgifte van binnenvaartcertificaten door de klassenbureaus en de keuringsinstanties. Bovendien is er samen met de brancheorganisatie een branchenorm opgesteld.

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, bruine vloot, historische zeilschepen, veiligheid, ongelukken

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
 Peter Brussel - Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON - overleden
Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON, is op zondag 6 oktober 2024 onverwachts overleden.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...
08/07/24
Grotere boten kunnen via Súd Ie van Dokkum naar Lauwersoog
De Vaarroute Súd Ie is sinds kort in zijn geheel bevaarbaar voor boten in de DM-klasse met een beperkte diepgang en met een maximale hoogte van 2.40 meter. Om dit mogelijk te maken zijn alle bruggen op de route de afgelopen jaren verhoogd naar 2.50 meter.
01/07/24
Exclusief voor leden
165 schepen maken erfgoedtour - 15 etappeplaatsen
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat dit jaar een halve eeuw. Op 6 juli begint vanuit Middelburg een spectaculaire erfgoedtour door het hele land met circa 165 historische schepen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.