Geplaatst op: 27-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art

Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
BlowUp Art Gevangenpoort door Steve Messam. Foto The Hague & Partners / Pim Top.

Vijf BlowUp objecten blazen de komende weken nieuw leven in de beleving van de binnenstad van Den Haag. Museum de Gevangenpoort, het schelpenpad langs de Hofvijver, de Koninklijke Schouwburg, de Schoorsteenvegerstraat en het standbeeld van Willem van Oranje op het Plein... vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen. 

Bekende locaties opnieuw beleven

Kleurrijk, groots en beweeglijk: vijf opblaasbare kunstwerken voegen spectaculaire, tijdelijke vormen toe aan monumenten, standbeelden en andere plekken van weleer. Door deze kleurige en soms grappige ingrepen, ervaar je die dagelijkse dingen ineens alsof ze nieuw zijn. Dit wordt niet alleen een feest voor de bewoners van Den Haag zelf maar ook voor mensen van buiten de stad! De kunstwerken maken deel uit van een wandelroute rond het Binnenhof in Museumkwartier. Gratis toegankelijk voor jong en oud tot en met donderdag 13 oktober (ook ’s avonds)!  

Door kunst heen lopen

Alle objecten zijn ‘site specific’, dat wil zeggen dat ze speciaal voor deze specifieke plekken gemaakt zijn. Een keur aan internationaal werkende kunstenaars, onder wie enkele uit Den Haag zelf, is verantwoordelijk voor de BlowUp Art. 

De tijdelijke ingrepen in de openbare ruimte van Steve Messam (Verenigd Koninkrijk), Marleen Sleeuwits (Den Haag), Adrianus Kundert (Berlijn) en Larissa Ambachtsheer (Den Haag) zetten de vertrouwde omgeving in een nieuw licht. 

Zo verandert Steve Messam de hardheid van de Gevangenpoort in een vrolijk bubbelende omhelzing. Een plek waar bezoekers doorheen kunnen lopen via een houten brug die in de onderdoorgang is gelegd. 

Kleurrijk contrast

Marleen Sleeuwits fietste dagenlang door Den Haag om zuilen te fotograferen. Die verzameling voegt ze in allerlei groottes en kleuren toe aan het voorplein van de Koninklijke Schouwburg. De interventie van Larissa Ambachtsheer in de Schoorsteenvegersstraat (naast Pulchri Studio) vormt een opvallend kleurig contrast met de statigheid van het Lange Voorhout.  

BinnenhofBuiten

BlowUp Art Den Haag is een productie van BinnenhofBuiten, een project van The Hague & Partners. BinnenhofBuiten organiseert evenementen en activiteiten tijdens de renovatie van het Binnenhof.   
Topics:Cultuur
Trefwoorden: dmo, Den Haag, kunst, Blowup art, beleving, route

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.