Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het Bureau voor Ruimte en Vrije tijd op basis van enquêtes en bedrijfsbezoeken aan 158 bedrijven uit de sector. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Gastvrij Overijssel.

Vitaliteitsmodel

Bij het vitaliteitsmodel werd een onderscheid gemaakt bij bedrijven op het gebied van kwaliteit en perspectief tussen voorlopers, hoge middenmoters, lage middenmoters, zorgenkindjes en achterblijvers. Ruim de helft van de 158 bedrijven kwam als hoge middenmoter naar voren (88 bedrijven, 56%). Geen enkele bedrijf was een achterblijver. Wel waren er 17 zorgenkindjes (11 procent).

Divers aanbod

Het onderzoek keek ook naar het aanbod in zeven deelsectoren en de zeven leefstijlen uit de Leefstijlvlinder (Avontuurzoeker, Plezierzoeker, Harmoniezoeker, Verbindingszoeker, Rustzoeker,Inzichtzoeker en Stijlzoeker). De uitkomst was dat verschillende regio’s voor verschillende doelgroepen uit de leefstijlvinder interessant zijn.

De meeste bedrijven zijn volgens de onderzoekers goed onderhouden, eigentijds en met een gunstige ligging. Ruim de helft van de bedrijven vertoont goed tot uitstekend (6%) ondernemerschap, wat zich uit een goede online vindbaarheid, hogere investeringen en zicht op veranderingen in de markt. Ook zien bedrijven veelal een stijgende lijn hun bedrijfsresultaten en bezoekersaantallen.

Belangrijke uitdagingen

De onderzoekers kwamen in een eerste werksessie met de betrokken gemeenten tot vier uitdagingen:

  • Hoe kunnen we bestaande ondernemers faciliteren om in te spelen op de kansen in de markt?
  • Hoe om te gaan met de personele uitdagingen op de bedrijven?
  • Hoe kan ondernemerschap worden bevorderd en gestimuleerd?
  • Hoe kunnen ondernemers gefaciliteerd en gestimuleerd worden om met de duurzaamheidsopgave aan de slag te gaan?

Het rapport geeft vervolgens een overzicht van mogelijke acties en instrumenten waarmee Gastvrij Overijssel aan de slag kan gaan. Uit een tweede werksessie met gemeenten bleek dat deze acties en instrumenten op draagvlak bij de gemeenten kunnen rekenen.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek richt zich op drie regio’s in Overijssel: Noordwest Overijssel, Salland en Twente, waarbij Twente nog in drie deelregio’s is onderverdeeld: Noordoost Twente, Stedenband en Zuidwest Twente. Het Vechtdal is niet meegenomen in dit onderzoek; deze regio is eerder al onderzocht door bureau Ginder (voorheen ZKA Leisure Consultants).

Het onderzoek onderscheidde zeven deelsectoren met daarbinnen subsectoren:

  • Dagattracties (Pret- en themaparken; Dieren- en plantentuinen; Kinderboerderijen)
  • Wellness en zwembaden (Sauna’s en wellness; Zwembaden; Zwemplassen)
  • Indoor leisure (Bowling; Indoor lasergamen, klim- en boulderhal, Family Entertainment Centers (FEC’s), speeltuinen, trampolineparken)
  • Cultureel erfgoed ((Openlucht)Theaters, schouwburgen, poppodia; Musea; Monumenten, molens, kastelen, landgoederen, beeldentuinen, expositieruimtes)
  • Sportief & outdoor (Klimbos, golfbanen, pitch & Putt verhuurbedrijven)
  • Bezoekerscentra (Bezoekerscentra voor natuurgebieden)
  •    Watersport (Rondvaarten, bootverhuur)
  • Link: https://www.kennisplatformoost.nl/vitaliteit-dagrecreatie-in-kaart/
    Trefwoorden: dagrecreatie, ondernemen, vitaliteit, onderzoek, Overijssel

    CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    16/12/24
    HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
    Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
    16/12/24
    Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
    De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
    16/12/24
    Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
    Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
    11/12/24
    Weer award voor Dark Sky Terschelling
    De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
    06/12/24
    Exclusief voor leden
    Great Stay App neemt The Digital Concierge over
    Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
    06/12/24
    Exclusief voor leden
    Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
    Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
    04/12/24
    Hart van Brabant gaat regio een boost geven
    De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
    25/11/24
    De beste en populairste website in de vrijetijdssector
    Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

    ||| Agenda |||

    Momenteel geen berichten aanwezig.