Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het Bureau voor Ruimte en Vrije tijd op basis van enquêtes en bedrijfsbezoeken aan 158 bedrijven uit de sector. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Gastvrij Overijssel.

Vitaliteitsmodel

Bij het vitaliteitsmodel werd een onderscheid gemaakt bij bedrijven op het gebied van kwaliteit en perspectief tussen voorlopers, hoge middenmoters, lage middenmoters, zorgenkindjes en achterblijvers. Ruim de helft van de 158 bedrijven kwam als hoge middenmoter naar voren (88 bedrijven, 56%). Geen enkele bedrijf was een achterblijver. Wel waren er 17 zorgenkindjes (11 procent).

Divers aanbod

Het onderzoek keek ook naar het aanbod in zeven deelsectoren en de zeven leefstijlen uit de Leefstijlvlinder (Avontuurzoeker, Plezierzoeker, Harmoniezoeker, Verbindingszoeker, Rustzoeker,Inzichtzoeker en Stijlzoeker). De uitkomst was dat verschillende regio’s voor verschillende doelgroepen uit de leefstijlvinder interessant zijn.

De meeste bedrijven zijn volgens de onderzoekers goed onderhouden, eigentijds en met een gunstige ligging. Ruim de helft van de bedrijven vertoont goed tot uitstekend (6%) ondernemerschap, wat zich uit een goede online vindbaarheid, hogere investeringen en zicht op veranderingen in de markt. Ook zien bedrijven veelal een stijgende lijn hun bedrijfsresultaten en bezoekersaantallen.

Belangrijke uitdagingen

De onderzoekers kwamen in een eerste werksessie met de betrokken gemeenten tot vier uitdagingen:

  • Hoe kunnen we bestaande ondernemers faciliteren om in te spelen op de kansen in de markt?
  • Hoe om te gaan met de personele uitdagingen op de bedrijven?
  • Hoe kan ondernemerschap worden bevorderd en gestimuleerd?
  • Hoe kunnen ondernemers gefaciliteerd en gestimuleerd worden om met de duurzaamheidsopgave aan de slag te gaan?

Het rapport geeft vervolgens een overzicht van mogelijke acties en instrumenten waarmee Gastvrij Overijssel aan de slag kan gaan. Uit een tweede werksessie met gemeenten bleek dat deze acties en instrumenten op draagvlak bij de gemeenten kunnen rekenen.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek richt zich op drie regio’s in Overijssel: Noordwest Overijssel, Salland en Twente, waarbij Twente nog in drie deelregio’s is onderverdeeld: Noordoost Twente, Stedenband en Zuidwest Twente. Het Vechtdal is niet meegenomen in dit onderzoek; deze regio is eerder al onderzocht door bureau Ginder (voorheen ZKA Leisure Consultants).

Het onderzoek onderscheidde zeven deelsectoren met daarbinnen subsectoren:

  • Dagattracties (Pret- en themaparken; Dieren- en plantentuinen; Kinderboerderijen)
  • Wellness en zwembaden (Sauna’s en wellness; Zwembaden; Zwemplassen)
  • Indoor leisure (Bowling; Indoor lasergamen, klim- en boulderhal, Family Entertainment Centers (FEC’s), speeltuinen, trampolineparken)
  • Cultureel erfgoed ((Openlucht)Theaters, schouwburgen, poppodia; Musea; Monumenten, molens, kastelen, landgoederen, beeldentuinen, expositieruimtes)
  • Sportief & outdoor (Klimbos, golfbanen, pitch & Putt verhuurbedrijven)
  • Bezoekerscentra (Bezoekerscentra voor natuurgebieden)
  •    Watersport (Rondvaarten, bootverhuur)
  • Link: https://www.kennisplatformoost.nl/vitaliteit-dagrecreatie-in-kaart/
    Trefwoorden: dagrecreatie, ondernemen, vitaliteit, onderzoek, Overijssel

    CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    09/01/25
    Exclusief voor leden
    56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
    Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
    07/01/25
    ACSI meldt top kampeerjaar
    Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
    06/01/25
    Meer campers en caravans verkocht
    In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
    06/01/25
    Exclusief voor leden
    Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
    Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
    06/01/25
    Vijfde park voor MarinaParken
    MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
    06/01/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
    Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
    06/01/25
    Exclusief voor leden
    Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
    Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
    31/12/24
    Exclusief voor leden
    Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
    Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

    ||| Agenda |||

    29/01/25
    29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
    Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    20/03/25
    20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
    Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...