Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Informatievoorziening en horeca betere match in Market Dome

Informatievoorziening en horeca betere match in Market Dome
Indoor klimmen in de Action Factory.

Center Parcs De Kempervennen rond deze week een vernieuwingsslag af die in het najaar van 2020 begon. De Market Dome is met zijn horecaformules, winkelfunctie en ingang tot het zwembad een echt centrum. Gastvrijheid en slimme invulling met een nieuwe horecaformule leiden tot een betere match met de gasten.

Aangekomen in de groene Market Dome valt op dat de bowlingbanen volledig vernieuwd zijn. Vertel het de kinderen maar want je voelt je als op een piratenschip. Compleet met kanonnen en met touwen dwars over de banen. Het is een extra beleving die met veel details is opgebouwd. Het is een mooi voorbeeld van thematisering.

"Uit de kansspelen"

De Gametown een volledige upgrade heeft gekregen. "We zijn volledig uit de kansspelen gestapt. De games die er zijn, richten we op vermaak," meldt General Manager Kees Luijbregts. Met de spellen kun je kaarten winnen die je kan omzetten naar product die bij de servicebalie van de Gametown zijn te zien. 

De General Manager is blij met de volledig nieuwe supermarkt Shop & Smile winkel. Het is een supermarkt met een compleet assortiment. Goed detail, de verkoop van verse broodjes is naar de voorkant van de winkel gehaald. Die broodjes zijn voor veel gasten een vast ingrediënt voor een lekker ontbijt op het park. Dat hoort toch bij de vakantiebeleving.

Frites Affaires

Een slimme horecafunctie is het nieuwe concept de Frites Affaires. Natuurlijk kun je gewoon voor een vertrouwd frietje gaan maar de winst zit in friet plus extra toevoegingen. Het is daarmee een luxere versie van een snackformule. Dat trekt ook veel bezoekers die voor een scherpe prijs willen eten buiten de deur, of voor take away.

De menukaarten van de verschillende restaurants zijn diverser geworden. De kaarten dagen ook uit om een gezonde keuze te maken. 

Laatste investering in kleedkamers retail

Met Kees Luijbregts lopen we de winkel binnen. Deze bestaande winkel kreeg een upgrade in het interieur maar ook in het assortiment. Kleding, speelgoed en cadeautjes, dat zijn de drie grote onderdelen in de formule. Tijdens de upgrade viel op dat de kleedkamers wat meer ruimte mogen krijgen. Kees: "Soms zie je dingen bij zo een grote renovatie dat je die nog net even extra meeneemt. De verbetering van de kleedkamers is zo een laatste investering. Met een park blijf je altijd in beweging. We blijven het product verbeteren. Dat doe je met het hele team. Je vraagt wat de gast er van vindt. Wat vindt de medeweker er van? Zo maken we met elkaar een nog beter product."

Een echte verbetering is de informatiebalie in de dome. Beter gezegd, de balie is er niet meer. "Dat vonden we te afstandelijk voor de ervaring van de gast," meldt Luijbregts. Het zijn nu drie informatiezuilen waar de gast tegenover kan staan maar de medewerker kan ook vragen om mee te kijken naar de monitor. De folderstandaard is nog leeg maar wordt binnenkort gevuld. Lastiger voor de medewerker is het weinige licht. Genoeg spots maar de lichtopbrengst is niet hoog. "Daar kwamen we nu achter. De verlichting gaan we nog verbeteren."

De Aqua Mundo is altijd een groter pijler in de filosofie van Center Parcs. In de loop naar de Aqua Mundo valt op dat de kleedruimtes en lockers volledig vernieuwd zijn. Tegelwerk, schilderwerk, lambrisering, decoratie, alles is nieuw. Ook hier zwemmen de families met veel plezier. De jeugd leeft zich uit op de glijbanen. En daar zit voor Nederland een unieke baan in. De Aqua Loop is de eerste glijbaan met een looping erin. Hierbij val je ineens door een luik en ga je hard naar beneden en dan stevig de looping in. De Aqua racer is een snelle bandenglijbaan.

Eerste stappen in VR

Center Parcs zet in de Action Factory zijn eerste stappen in virtual reality. Je kunt twee parcoursen met je vr-bril meemaken. Beide hebben te maken met Kempervennen. Hier is fors geïnvesteerd in de nieuwe horeca, inclusief een wisselgeldzuil op de hoek van de bar. De verbinding tussen terras en de sportzaal is verbeterd. Eerst keek je tegen een gesloten sportzaal aan. Nu is de muur afgebroken en zie je wat familie of vrienden op sportief gebied uithalen. Een veel betere oplossing dan de gescheiden werelden. Buiten kreeg het terras meer ruimte. Het tegelwerk en het pad is meegenomen in de totale vernieuwing van de infrastructuur. Door de bestaande trampolines te draaien, kon het terras uitgebreid worden. 

Energie intensief vakantiepark?

Een vakantiepark van deze omvang, met zijn brede formule, dat komt neer op een energie-intensief bedrijf. Luijbregts reageert diplomatiek op de vragen over energieverbruik. "Een vakantiepark is energie intensief. We richten het proces zo efficiënt mogelijk in." De GM bekijkt het ook van een andere kant. Zonder in te gaan op oplossingen, "Deze energiecrisis zorgt ook voor nieuwe inzichten."

Lees ook: Grootste Center Parcs Kempervennen viert 35 miljoen euro renovatie

Trefwoorden: vakantiepark, Kempervennen, Center Parcs, renovatie, hospitality, leisure, horeca, retail

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...