Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Informatievoorziening en horeca betere match in Market Dome

Informatievoorziening en horeca betere match in Market Dome
Indoor klimmen in de Action Factory.

Center Parcs De Kempervennen rond deze week een vernieuwingsslag af die in het najaar van 2020 begon. De Market Dome is met zijn horecaformules, winkelfunctie en ingang tot het zwembad een echt centrum. Gastvrijheid en slimme invulling met een nieuwe horecaformule leiden tot een betere match met de gasten.

Aangekomen in de groene Market Dome valt op dat de bowlingbanen volledig vernieuwd zijn. Vertel het de kinderen maar want je voelt je als op een piratenschip. Compleet met kanonnen en met touwen dwars over de banen. Het is een extra beleving die met veel details is opgebouwd. Het is een mooi voorbeeld van thematisering.

"Uit de kansspelen"

De Gametown een volledige upgrade heeft gekregen. "We zijn volledig uit de kansspelen gestapt. De games die er zijn, richten we op vermaak," meldt General Manager Kees Luijbregts. Met de spellen kun je kaarten winnen die je kan omzetten naar product die bij de servicebalie van de Gametown zijn te zien. 

De General Manager is blij met de volledig nieuwe supermarkt Shop & Smile winkel. Het is een supermarkt met een compleet assortiment. Goed detail, de verkoop van verse broodjes is naar de voorkant van de winkel gehaald. Die broodjes zijn voor veel gasten een vast ingrediënt voor een lekker ontbijt op het park. Dat hoort toch bij de vakantiebeleving.

Frites Affaires

Een slimme horecafunctie is het nieuwe concept de Frites Affaires. Natuurlijk kun je gewoon voor een vertrouwd frietje gaan maar de winst zit in friet plus extra toevoegingen. Het is daarmee een luxere versie van een snackformule. Dat trekt ook veel bezoekers die voor een scherpe prijs willen eten buiten de deur, of voor take away.

De menukaarten van de verschillende restaurants zijn diverser geworden. De kaarten dagen ook uit om een gezonde keuze te maken. 

Laatste investering in kleedkamers retail

Met Kees Luijbregts lopen we de winkel binnen. Deze bestaande winkel kreeg een upgrade in het interieur maar ook in het assortiment. Kleding, speelgoed en cadeautjes, dat zijn de drie grote onderdelen in de formule. Tijdens de upgrade viel op dat de kleedkamers wat meer ruimte mogen krijgen. Kees: "Soms zie je dingen bij zo een grote renovatie dat je die nog net even extra meeneemt. De verbetering van de kleedkamers is zo een laatste investering. Met een park blijf je altijd in beweging. We blijven het product verbeteren. Dat doe je met het hele team. Je vraagt wat de gast er van vindt. Wat vindt de medeweker er van? Zo maken we met elkaar een nog beter product."

Een echte verbetering is de informatiebalie in de dome. Beter gezegd, de balie is er niet meer. "Dat vonden we te afstandelijk voor de ervaring van de gast," meldt Luijbregts. Het zijn nu drie informatiezuilen waar de gast tegenover kan staan maar de medewerker kan ook vragen om mee te kijken naar de monitor. De folderstandaard is nog leeg maar wordt binnenkort gevuld. Lastiger voor de medewerker is het weinige licht. Genoeg spots maar de lichtopbrengst is niet hoog. "Daar kwamen we nu achter. De verlichting gaan we nog verbeteren."

De Aqua Mundo is altijd een groter pijler in de filosofie van Center Parcs. In de loop naar de Aqua Mundo valt op dat de kleedruimtes en lockers volledig vernieuwd zijn. Tegelwerk, schilderwerk, lambrisering, decoratie, alles is nieuw. Ook hier zwemmen de families met veel plezier. De jeugd leeft zich uit op de glijbanen. En daar zit voor Nederland een unieke baan in. De Aqua Loop is de eerste glijbaan met een looping erin. Hierbij val je ineens door een luik en ga je hard naar beneden en dan stevig de looping in. De Aqua racer is een snelle bandenglijbaan.

Eerste stappen in VR

Center Parcs zet in de Action Factory zijn eerste stappen in virtual reality. Je kunt twee parcoursen met je vr-bril meemaken. Beide hebben te maken met Kempervennen. Hier is fors geïnvesteerd in de nieuwe horeca, inclusief een wisselgeldzuil op de hoek van de bar. De verbinding tussen terras en de sportzaal is verbeterd. Eerst keek je tegen een gesloten sportzaal aan. Nu is de muur afgebroken en zie je wat familie of vrienden op sportief gebied uithalen. Een veel betere oplossing dan de gescheiden werelden. Buiten kreeg het terras meer ruimte. Het tegelwerk en het pad is meegenomen in de totale vernieuwing van de infrastructuur. Door de bestaande trampolines te draaien, kon het terras uitgebreid worden. 

Energie intensief vakantiepark?

Een vakantiepark van deze omvang, met zijn brede formule, dat komt neer op een energie-intensief bedrijf. Luijbregts reageert diplomatiek op de vragen over energieverbruik. "Een vakantiepark is energie intensief. We richten het proces zo efficiënt mogelijk in." De GM bekijkt het ook van een andere kant. Zonder in te gaan op oplossingen, "Deze energiecrisis zorgt ook voor nieuwe inzichten."

Lees ook: Grootste Center Parcs Kempervennen viert 35 miljoen euro renovatie

Trefwoorden: vakantiepark, Kempervennen, Center Parcs, renovatie, hospitality, leisure, horeca, retail

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...