Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2022
Auteur: Lisa Jansen
Studio Stoofpot
Publicatie: Uncover 6

Inclusie is niet incidenteel pleisters plakken

Studio Stoofpot werkt aan een gelijkwaardige wereld

Inclusie is niet incidenteel pleisters plakken

Inclusiebureau Studio Stoofpot (www.studiostoofpot.nl) is het bedrijf van Randy van Boxtel (hij/hem), oud-student van Breda University of Applied Sciences. Hij volgde de studie Leisure Management en bracht zijn eerste werkende jaren door in de muziekindustrie: bij poppodium Dynamo in Eindhoven en als zelfstandig organisator van evenementen. En hoewel het sociaal rechtvaardige aspect in dat werk al enigszins centraal stond, was hij van mening dat nog veel meer kon en moest gebeuren op dit gebied. Daarom runt hij nu Studio Stoofpot samen met zijn partner Lisa Jansen (zij/haar). Bij het bureau hoort een sprekersbureau met een divers palet aan sprekers en trainers.

Lisa Jansen is trainer, schrijver, podcastmaker en medeoprichter van Studio Stoofpot.

Training en traject

"Studio Stoofpot is er voor welwillende organisaties die inclusiever te werk willen gaan. Wij helpen ze uitpluizen wat hun precieze behoefte is en geven vervolgens handvatten om meer inclusie, toegankelijkheid en gelijkwaardigheid te realiseren binnen de organisatie”, aldus Randy. Zo biedt Studio Stoofpot lezingen, workshops en trainingen aan, maar ook adviestrajecten. "Je kunt die kortere samenwerkingen zien als een goed middel om zaadjes te planten en de bewustwording binnen de organisatie te vergroten. Maar wil je het echt grondig aanpakken, dan kun je het beste een traject aangaan. Inclusie is echt een werkwoord. Je bereikt het helaas niet met het incidenteel plakken van pleisters. Maar zo’n eenmalig evenement kan wel het strategische startsignaal zijn voor een diepgaander traject.”

Inclusieve organisatie

Randy en Lisa hebben er bewust voor gekozen om samen te werken met een diverse groep sprekers en trainers. "We kunnen en willen met z’n tweeën simpelweg niet alle perspectieven en kennis bieden die nodig zijn om alle verschillende vormen van onrecht en marginalisatie te ondervangen. Vandaar dat we werken met mensen die geleefde ervaring ondersteunen met theoretische kennis”, vertelt hij. "Zo vullen we niet voor mensen in wat hun behoefte is, maar zorgen we dat zij zelf aan het woord zijn. We willen bijvoorbeeld niet dat mensen geld verdienen door te spreken over vormen van uitsluiting die hen niet rechtstreeks aangaan. We vinden het heel belangrijk dat onze organisatie zelf ook inclusief te werk gaat. Dit is één van de manieren waarop we dat doen.”

We vullen niet voor mensen in wat hun behoefte is, maar zorgen dat zij zelf aan het woord zijn.

Positieve verandering

De positieve impact die Studio Stoofpot heeft op de werk- en leeromgeving van hun opdrachtgevers, ontvouwt zich vaak over een wat langere periode. "Vaak komen we binnen in organisaties waarbij nog veel zaadjes moeten worden geplant. We zetten dan als het ware de inclusievoelsprieten aan bij iedereen. Vervolgens kan de organisatie aan de slag met de opgedane informatie, al dan niet onder onze begeleiding. Dan worden er bijvoorbeeld nieuwe richtlijnen geïntroduceerd om bijeenkomsten inclusiever te laten verlopen, wordt de communicatie rond toegankelijkheid verbeterd en wordt beleid vernieuwd om het inclusiever te maken.”

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Trefwoorden: cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit, inclusieve recreatie, inclusieve leisure, toegankelijke recreatie, toegankelijke leisure

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...