Geplaatst op: 25-10-2022
Auteur: Lisa Jansen
Studio Stoofpot
Publicatie: Uncover 6

Inclusie is niet incidenteel pleisters plakken

Studio Stoofpot werkt aan een gelijkwaardige wereld

Inclusie is niet incidenteel pleisters plakken

Inclusiebureau Studio Stoofpot (www.studiostoofpot.nl) is het bedrijf van Randy van Boxtel (hij/hem), oud-student van Breda University of Applied Sciences. Hij volgde de studie Leisure Management en bracht zijn eerste werkende jaren door in de muziekindustrie: bij poppodium Dynamo in Eindhoven en als zelfstandig organisator van evenementen. En hoewel het sociaal rechtvaardige aspect in dat werk al enigszins centraal stond, was hij van mening dat nog veel meer kon en moest gebeuren op dit gebied. Daarom runt hij nu Studio Stoofpot samen met zijn partner Lisa Jansen (zij/haar). Bij het bureau hoort een sprekersbureau met een divers palet aan sprekers en trainers.

Lisa Jansen is trainer, schrijver, podcastmaker en medeoprichter van Studio Stoofpot.

Training en traject

"Studio Stoofpot is er voor welwillende organisaties die inclusiever te werk willen gaan. Wij helpen ze uitpluizen wat hun precieze behoefte is en geven vervolgens handvatten om meer inclusie, toegankelijkheid en gelijkwaardigheid te realiseren binnen de organisatie”, aldus Randy. Zo biedt Studio Stoofpot lezingen, workshops en trainingen aan, maar ook adviestrajecten. "Je kunt die kortere samenwerkingen zien als een goed middel om zaadjes te planten en de bewustwording binnen de organisatie te vergroten. Maar wil je het echt grondig aanpakken, dan kun je het beste een traject aangaan. Inclusie is echt een werkwoord. Je bereikt het helaas niet met het incidenteel plakken van pleisters. Maar zo’n eenmalig evenement kan wel het strategische startsignaal zijn voor een diepgaander traject.”

Inclusieve organisatie

Randy en Lisa hebben er bewust voor gekozen om samen te werken met een diverse groep sprekers en trainers. "We kunnen en willen met z’n tweeën simpelweg niet alle perspectieven en kennis bieden die nodig zijn om alle verschillende vormen van onrecht en marginalisatie te ondervangen. Vandaar dat we werken met mensen die geleefde ervaring ondersteunen met theoretische kennis”, vertelt hij. "Zo vullen we niet voor mensen in wat hun behoefte is, maar zorgen we dat zij zelf aan het woord zijn. We willen bijvoorbeeld niet dat mensen geld verdienen door te spreken over vormen van uitsluiting die hen niet rechtstreeks aangaan. We vinden het heel belangrijk dat onze organisatie zelf ook inclusief te werk gaat. Dit is één van de manieren waarop we dat doen.”

We vullen niet voor mensen in wat hun behoefte is, maar zorgen dat zij zelf aan het woord zijn.

Positieve verandering

De positieve impact die Studio Stoofpot heeft op de werk- en leeromgeving van hun opdrachtgevers, ontvouwt zich vaak over een wat langere periode. "Vaak komen we binnen in organisaties waarbij nog veel zaadjes moeten worden geplant. We zetten dan als het ware de inclusievoelsprieten aan bij iedereen. Vervolgens kan de organisatie aan de slag met de opgedane informatie, al dan niet onder onze begeleiding. Dan worden er bijvoorbeeld nieuwe richtlijnen geïntroduceerd om bijeenkomsten inclusiever te laten verlopen, wordt de communicatie rond toegankelijkheid verbeterd en wordt beleid vernieuwd om het inclusiever te maken.”

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Trefwoorden: cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit, inclusieve recreatie, inclusieve leisure, toegankelijke recreatie, toegankelijke leisure

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...