Geplaatst op: 25-10-2022
Auteur: Lisa Jansen
Studio Stoofpot
Publicatie: Uncover 6

Inclusie is niet incidenteel pleisters plakken

Studio Stoofpot werkt aan een gelijkwaardige wereld

Inclusie is niet incidenteel pleisters plakken

Inclusiebureau Studio Stoofpot (www.studiostoofpot.nl) is het bedrijf van Randy van Boxtel (hij/hem), oud-student van Breda University of Applied Sciences. Hij volgde de studie Leisure Management en bracht zijn eerste werkende jaren door in de muziekindustrie: bij poppodium Dynamo in Eindhoven en als zelfstandig organisator van evenementen. En hoewel het sociaal rechtvaardige aspect in dat werk al enigszins centraal stond, was hij van mening dat nog veel meer kon en moest gebeuren op dit gebied. Daarom runt hij nu Studio Stoofpot samen met zijn partner Lisa Jansen (zij/haar). Bij het bureau hoort een sprekersbureau met een divers palet aan sprekers en trainers.

Lisa Jansen is trainer, schrijver, podcastmaker en medeoprichter van Studio Stoofpot.

Training en traject

"Studio Stoofpot is er voor welwillende organisaties die inclusiever te werk willen gaan. Wij helpen ze uitpluizen wat hun precieze behoefte is en geven vervolgens handvatten om meer inclusie, toegankelijkheid en gelijkwaardigheid te realiseren binnen de organisatie”, aldus Randy. Zo biedt Studio Stoofpot lezingen, workshops en trainingen aan, maar ook adviestrajecten. "Je kunt die kortere samenwerkingen zien als een goed middel om zaadjes te planten en de bewustwording binnen de organisatie te vergroten. Maar wil je het echt grondig aanpakken, dan kun je het beste een traject aangaan. Inclusie is echt een werkwoord. Je bereikt het helaas niet met het incidenteel plakken van pleisters. Maar zo’n eenmalig evenement kan wel het strategische startsignaal zijn voor een diepgaander traject.”

Inclusieve organisatie

Randy en Lisa hebben er bewust voor gekozen om samen te werken met een diverse groep sprekers en trainers. "We kunnen en willen met z’n tweeën simpelweg niet alle perspectieven en kennis bieden die nodig zijn om alle verschillende vormen van onrecht en marginalisatie te ondervangen. Vandaar dat we werken met mensen die geleefde ervaring ondersteunen met theoretische kennis”, vertelt hij. "Zo vullen we niet voor mensen in wat hun behoefte is, maar zorgen we dat zij zelf aan het woord zijn. We willen bijvoorbeeld niet dat mensen geld verdienen door te spreken over vormen van uitsluiting die hen niet rechtstreeks aangaan. We vinden het heel belangrijk dat onze organisatie zelf ook inclusief te werk gaat. Dit is één van de manieren waarop we dat doen.”

We vullen niet voor mensen in wat hun behoefte is, maar zorgen dat zij zelf aan het woord zijn.

Positieve verandering

De positieve impact die Studio Stoofpot heeft op de werk- en leeromgeving van hun opdrachtgevers, ontvouwt zich vaak over een wat langere periode. "Vaak komen we binnen in organisaties waarbij nog veel zaadjes moeten worden geplant. We zetten dan als het ware de inclusievoelsprieten aan bij iedereen. Vervolgens kan de organisatie aan de slag met de opgedane informatie, al dan niet onder onze begeleiding. Dan worden er bijvoorbeeld nieuwe richtlijnen geïntroduceerd om bijeenkomsten inclusiever te laten verlopen, wordt de communicatie rond toegankelijkheid verbeterd en wordt beleid vernieuwd om het inclusiever te maken.”

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Trefwoorden: cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit, inclusieve recreatie, inclusieve leisure, toegankelijke recreatie, toegankelijke leisure

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...