NS tegen marktwerking concessies buitenlandse spoorverbindingen
NS wil niet dat de verbinding van bijvoorbeeld die naar Londen naar de markt gaat.
NS ziet liever niet dat vanaf 2025 concessies voor internationale verbindingen aan de markt worden vergeven. Het gaat om de verbindingen met Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs.
Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur van NS: "De enige garantie die internationale treinreizigers hebben op vaste, snelle en frequente verbindingen naar Europese steden zijn goede afspraken in de concessie. Ik maak me ernstige zorgen dat mensen opnieuw in het vliegtuig stappen wanneer internationale treinverbindingen op deze manier aan kwaliteit inboeten. Zeker is in ieder geval dat marktwerking zich slecht verhoudt tot het halen van gewenste maatschappelijke doelen, zoals we momenteel in meerdere sectoren zien. Feitelijk wordt hier een oer-Nederlands bedrijf ten gunste van buitenlandse staatsbedrijven gepasseerd omdat Brussel dat wil. De opbrengsten van deze lijnen, die voorheen naar de Nederlandse reiziger gingen, verdwijnen daarmee ook het naar het buitenland."
NS stelt daarnaast in een eerste reactie op het Programma van Eisen dat afgelopen maandag naar de voor om - met de reiziger in gedachten - rust te creëren en nu niet opnieuw onderzoek te doen naar marktordening.
Het ministerie houdt de optie open om ook binnenlandse lijnen weg te geven aan de markt. Zo’n commercieel avontuur is niet in het belang van de reiziger en staat haaks waar het NS betreft om gaat: het met een samenhangend hoofdrailnet met rechtstreekse verbindingen realiseren van belangrijke maatschappelijke doelen. Daarnaast houdt NS bij dit Programma van Eisen zorgen over de betaalbaarheid van de trein en het investeren in infrastructuur.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: trein, ns, bestemming, spoor, beleid, marktwerking