Geplaatst op: 17-10-2022
Auteur: Marc Gerlings

Aanbod accommodaties in Zeeland op platformen met 30% gegroeid

Iets meer dan de helft van het aanbod op Airbnb en Vrbo is regulier verblijfsaanbod

Aanbod accommodaties in Zeeland op platformen met 30% gegroeid
Middelburg.
Aanbod van accommodaties in de provincie Zeeland via platformen Airbnb en Vrbo is met 30% toegenomen tussen 2019 en 2021. Steeds vaker worden deze als extra verkoopkanaal gebruikt en is het geen nieuw aanbod in accommodaties.

In 2021 telde Zeeland ruim 5.600 accommodaties die actief waren op de platformen Airbnb en/of Vrbo (onderdeel van de Expedia groep). Deze accommodaties waren goed voor 598.400 gereserveerde overnachtingen, geboekt via de platformen Airbnb, Vrbo én andere kanalen. Airbnb is hiermee ook een belangrijke speler geworden binnen de Zeeuwse verblijfsmarkt.

De toeristische verhuur van woningen en kamers via platforms als Airbnb heeft de laatste jaren overal een aanzienlijke positie verworven. Dit heeft veel gevolgen, binnen de toeristische sector, maar ook sociaal-economisch in woonkernen en gebieden. Om de omvang van dit fenomeen in Zeeland beter in beeld te brengen heeft HZ Kenniscentrum Kusttoerisme onderzoek laten doen door de Expertpool Toeristische Verhuur Woonruimte, een samenwerkingsverband van Universiteit van Utrecht en adviesbureau Sweco. Het onderzoek is gefinancierd door Provincie Zeeland.
 

Groei tijdens coronajaren

Het aanbod van woningen en kamers via de platforms Airbnb en Vrbo is in Zeeland tussen 2019 en 2021 toegenomen met 31,5% naar ruim 5.600 woningen en kamers. In dezelfde periode is het aantal gereserveerde overnachtingen eveneens gegroeid, maar minder snel dan de toename van het aanbod. Het aantal gereserveerde overnachtingen nam met 23% toe, van 485.900 in 2019 tot 598.400 in 2021. De stijging van het aantal accommodaties en gereserveerde nachten na 2019 is opvallend, aangezien de jaren 2020 en 2021 getekend zijn door de coronapandemie. Internationaal toerisme naar Nederland is in deze jaren op landelijke schaal juist sterk afgenomen Toch bleef in Zeeland de vraag naar en het aanbod van accommodaties via platformen als Airbnb in deze periode stijgen.

Regionale verschillen

Het aanbod op Airbnb en Vrbo bevindt zich met name in gemeenten en kernen met een sterke toeristische sector, zoals langs de Noordzeekust. Er zijn grote verschillen tussen gemeenten. In de gemeente Veere nam het aanbod in de periode 2019-2021 met 58% toe naar bijna 1.500 accommodaties. Ook op Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland was sprake van groei met meer dan 20%. In de gemeente Sluis bleef het aanbod daarentegen stabiel. De echte uitschieter bevindt zich verrassend in de gemeente Tholen waar het aanbod met maar liefst 175% toe nam, van 156 in 2019 naar 429 in 2021. 

Intensief gebruik

In 2021 werden Zeeuwse accommodaties op Airbnb of Vrbo gemiddeld 106 nachten verhuurd, via deze platformen of andere kanalen. Er zitten echter sterke verschillen in de verhuuractiviteit van de 5.628 accommodaties. Ruim 18% van de Zeeuwse accommodaties was in 2021 meer dan 180 nachten gereserveerd en nog eens 21,5% tussen de 120 en 180 nachten. Dit zijn hoge percentages, zeker omdat de toeristische vraag in Zeeland sterk seizoensgebonden is. Daarentegen wordt een derde van de accommodaties minder dan 60 nachten gereserveerd.
 

Airbnb als extra verkoopkanaal 

Iets meer dan de helft van het aanbod op Airbnb en Vrbo is regulier verblijfsaanbod op huisjesterreinen, campings of bij hotels en B&B’s. Platforms als Airbnb en Vrbo blijken in Zeeland nu een belangrijk uithangbord te zijn voor reguliere accommodaties. Er zijn grote professionele partijen, zoals Landal, Roompot of Bellvilla, én kleine particuliere eigenaren van woningen op huisjesterreinen actief op verhuurplatforms. In deze gevallen gaat het dus niet om nieuw aanbod, maar om bestaand aanbod dat via een extra verkoopkanaal de weg naar de markt vindt. Hierdoor is het lastig om de statistieken over accommodaties actief op platforms te vergelijken met de reguliere accommodatiesector: er kan dubbeltelling optreden. 

Impact voor Zeeland

De impact van platformen als Airbnb kan sterk verschillen tussen locaties. Verhuur van regulier verblijfsaanbod, bijvoorbeeld op huisjesterreinen, heeft in veel gevallen veel minder impact op de leefomgeving dan het aanbod van particuliere woonruimte, onder meer vanwege ligging en inrichting. Toeristische verhuur van woningen heeft vaak meer sociaaleconomische effecten, denk aan de impact op sociale cohesie, overlast voor permanente bewoners of een afname van de regulier beschikbare woningvoorraad. Met name een clustering van verhuuraanbod binnen bevolkingskernen vraagt om meer (beleids-)aandacht.
Het volledige rapport over Airbnb in Zeeland én factsheets met kerncijfers per gemeente zijn beschikbaar op www.kenniscentrumtoerisme.nl/airbnb

Trefwoorden: Zeeland, platform, accommodatie, vakantiepark

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...