Transavia investeert in eerste elektrische airliner: FlyWithLucy
Transavia Ventures, de investeringstak van Transavia investeert in startup FlyWithLucy (Lucy), de eerste elektrische airliner die zich volledig richt op elektrisch vliegen. De stap past in Transavia’s ambitie naar verdere verduurzaming. Met deze investering maakt de luchtvaartmaatschappij duurzaam elektrisch vliegen voor consumenten - in de toekomst - bereikbaar. De twee partijen tekenden de overeenkomst tijdens het World Aviation Festival in de RAI in Amsterdam waar de wereldwijde luchtvaartsector drie dagen bij elkaar is.
Marcel de Nooijer, CEO Transavia: "We gaan vliegen met Transavia duurzamer maken. En dus verkennen en onderzoeken we ook verschillende toekomstscenario’s. De investering in Lucy is de derde veelbelovende technologische oplossing in onze verduurzamings strategie dit jaar. We begonnen als eerste low cost airline met het bijtanken van Sustainable Aviation Fuel (SAF): daarmee dringen we uitstoot terug. Nog beperkt, vanwege de geringe beschikbaarheid en hoge kosten, maar het is een mooi begin. Daarnaast zijn we partner bij de aanleg van een waterstof infrastructuur rondom Rotterdam The Hague Airport, om met waterstof te kunnen gaan vliegen. Met Lucy tot slot investeren we in elektrisch vliegen.”
Vanaf 2025 vanaf Eindhoven
Lucy gaat in 2025 haar eerste elektrische vluchten aanbieden vanaf vliegveld Eindhoven. Daarbij slaat een compleet nieuw ecosysteem van universiteiten, startups, corporates en vliegtuigbouwers de handen ineen. Lucy start met 5 persoons e-vliegtuigen met een range van zo'n 250 km. De ambitie is uiteraard grotere e-planes met een groter bereik. Eerst als vervanging van de bestaande regionale luchtvaart en uiteindelijk ook geïntegreerd in het huidige routenetwerk van de commerciële luchtvaartbedrijven.
Van de zakelijke tot de vakantiereiziger
Teun Kraaij Founder van Lucy: "Elektrisch vliegen richt zich in de eerste fase op de zakelijke reiziger. Dankzij het partnership met Transavia kunnen we versneld ook elektrisch vliegen naar vakantiebestemmingen aanbieden. Rond 2030 hebben we de technologie om delen van routes van bestaande airlines over te nemen.”