Geplaatst op: 21-10-2022
Auteur: Peter Bekkering & Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2022-5

Recreatie Vakbeurs: landelijke vakbeurs met regionale sfeer

Jeffry Plaggenmarsch zet alle hallen in voor de Recreatie Vakbeurs 2022

Recreatie Vakbeurs: landelijke vakbeurs met regionale sfeer

Een landelijke vakbeurs met een regionale sfeer. Dat is de uitstraling die Jeffry Plaggenmarsch, sinds augustus 2021 Head of Cluster van Easyfairs, wil op de Recreatie Vakbeurs. Op 15, 16 en 17 november vindt de twintigste editie plaats in Evenementenhal Hardenberg. Met naar verwachting een kleine 300 exposanten, verdeeld over 8 hallen, en 6000 bezoekers.

Als Hardenberger heeft Plaggenmarsch daarbij ook nog een persoonlijke missie: "Ik wil dat mensen in Hardenberg weer trots worden op deze evenementenhal. Nu weten ze amper dat we bijna elke week wel een consumenten- of vakbeurs organiseren. En dat geldt ook voor de Recreatie Vakbeurs. Hardenbergers hadden niet door dat in november 250 tot 300 exposanten in de Evenementenhal stonden voor de hele recreatiesector. Dit jaar gaan we de buitenkant zichtbaar maken met grote LED-schermen en meer in de media communiceren dat de hele Nederlandse recreatiesector naar Hardenberg komt om de laatste ontwikkelingen in de markt te zien. Op die manier willen we ook Hardenberg en de regio meer op de kaart zetten. Daarnaast hebben we als doel dat iedereen in de regio minstens een keer per jaar naar de Evenementenhal komt. Dat kan bijvoorbeeld een dansfeest voor de jeugd zijn of een woonbeurs voor de wat oudere generatie.”

Easyfairs

Easyfairs is een Belgische organisatie die naast de Benelux ook actief is in Scandinavië, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. Dat internationale karakter heeft voordelen zegt Plaggenmarsch: "De kennis uit al die landen neem je ook mee naar andere vakbeurzen waarbij je kijkt waar je van elkaar kunt leren. Dat is heel inspirerend.” Evenementenhal Hardenberg onderscheidt zich van andere locaties binnen Easyfairs aldus Plaggenmarsch: "We zijn erg laagdrempelig, toegankelijk en goed bereikbaar. Daarnaast zijn we een van de weinige beurslocaties waar je gratis kunt parkeren. Bovendien is ook de toegang gratis, omdat je op uitnodiging van de exposanten komt. Al met al is het een landelijke vakbeurs met een regionale sfeer.” Voor de Recreatie Vakbeurs heeft Plaggenmarsch een duidelijke stip op de horizon. "Een groot deel van Nederland weet jaarlijks de weg naar Hardenberg al te vinden. Zuidwest-Nederland blijft echter nog achter. De komende jaren willen we daarom nog meer vraag en aanbod uit dat deel van Nederland naar Hardenberg krijgen. En misschien ook uit België.”

Relevant voor elke recreatiefunctie en elk recreatieniveau

De kracht van de Recreatie Vakbeurs is volgens Plaggenmarsch dat het evenement alle functies en alle niveaus binnen een recreatiebedrijf bedient: "De beurs is interessant voor de ondernemer zelf, maar ook bijvoorbeeld voor de technische dienst of de marketingafdeling. Iedereen heeft er wat aan.” Plaggenmarsch gelooft in het bestaansrecht van een fysieke beurs, ook in een tijd dat alles op internet is te vinden. "Ten eerste is het een sector met mensen die elkaar goed kennen en herkennen en elkaar graag willen ontmoeten. Daarnaast willen veel mensen bepaalde producten zoals een speeltoestel toch het liefst echt voelen en een interieur echt zien. Voor hen willen we een inspirerende showroom zijn.”

Veel mensen willen bepaalde producten zoals een speeltoestel toch het liefst echt voelen en een interieur echt zien.

Kennisprogramma

De Recreatie Vakbeurs steekt traditioneel veel energie in een kennisprogramma. Plaggenmarsch legt uit waarom: "Natuurlijk is een goed exposantenaanbod voor ons essentieel. Maar daarnaast wil je als bezoeker ook vermaakt en geïnspireerd worden door een waardevol kennisprogramma. Uitgangspunt daarbij is dat de kennis relevant is, geschikt voor meerdere doelgroepen en dat de kennis ook moet prikkelen. Eigenlijk willen we de beleving van een camping of een goed vakantiepark naar onze beurs brengen. En dat betekent naast een goed verblijf ook goed entertainment en goede horeca.”

Toekomst ligt buiten

Plaggenmarsch heeft nog voldoende ambities voor de komende jaren met de Recreatie Vakbeurs. "Ik zou graag het kennisprogramma – samen met NRIT – nog verder willen uitbreiden en toespitsen op bepaalde segmenten. Ook kan ik me specifieke netwerkmomenten voorstellen, bijvoorbeeld voor jonge ondernemers.” Plaggenmarsch voorziet zelfs dat de Recreatie Vakbeurs binnen een paar jaren uit de Evenementenhal groeit en naar buiten moet uitwijken. "Zo’n buitensegment is overigens niet zo gek als je bedenkt dat de recreatiewereld zich voor 90 procent buiten afspeelt.” Lachend: "Zo’n buitenonderdeel is in november vanzelfsprekend wel een uitdaging maar die gaan we niet uit de weg.” Een andere ambitie van Plaggenmarsch is dat de Recreatie Vakbeurs uitgroeit tot een soort merk, waaronder andere zaken komen te hangen. "Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat we onder de vlag van de Recreatie Vakbeurs een specifiek recreatiethema een andere keer op een andere plek onder de aandacht gaan brengen. Misschien in samenwerking met een branchevereniging, mediapartij of exposanten.”

Zo’n buitensegment is overigens niet zo gek als je bedenkt dat de recreatiewereld zich voor 90 procent buiten afspeelt.

Over vijf jaar?

Plaggenmarsch hoopt dat over vijf jaar de Recreatie Vakbeurs niet alleen nog groter is, maar dat er tegen die tijd ook safaritenten en chalets op het buitenterrein staan. "Daarnaast hoop ik dat we het onderdeel ‘spelen en bewegen’ hebben kunnen uitbouwen tot twee volle hallen. Ook voorzie ik dat er dan meerdere kennistheaters zijn waar we samen met exposanten best practices laten zien. Tenslotte verwacht ik dat we met het merk ook zichtbaarder zijn over vijf jaar in Zuidwest-Nederland en Vlaanderen.”

Link: https://www.recreatie-vakbeurs.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, horeca, beurzen, congressen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...