Serious gamen voor duurzaam cultureel toerisme
Twee ontwerp onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences presenteren op de Dutch Design Week een serious game die wordt ingezet bij de ontwikkeling van duurzaam cultureel toerisme. De Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven is het grootste ‘ontwerp evenement’ van Noord-Europa. DDW concentreert zich op het ontwerp van de toekomst en de toekomst van ontwerp.
Tijdens DDW presenteert het Network Applied Design Research (NADR) onderzoek van circa 25 hoger onderwijs instellingen in een expositie in het Klokgebouw. Deze expositie wordt op 24 oktober formeel geopend tijdens een netwerk event. Jessika Weber Sabil en Bert Smit, twee ontwerp onderzoekers van Breda University of Applied Sciences (BUas), presenteren daar een serious game die ingezet wordt bij de ontwikkeling van duurzaam cultureel toerisme.
Met serious game van perspectief wisselen
In deze game krijgen spelers een rol toegewezen die niet hun eigen rol is in de echte wereld. In die rol (bijvoorbeeld inwoner, toerist, ondernemer, milieuactivist, beleidsmedewerker) moeten ze opkomen voor hun belangen en doelstellingen door interventies te bedenken of door de interventie van iemand anders te ondersteunen. Door dit spel worden ze gedwongen van perspectief te veranderen. Zo leert bijvoorbeeld een beleidsmedewerker te kijken vanuit het perspectief van een inwoner naar een bepaald onderwerp en een horeca ondernemer vanuit het perspectief van een erfgoed specialist (en vice versa). Op deze manier komen ze tot discussies, onderhandelingen en uiteindelijk samenwerkingen en compromissen. Deze serious game is het afgelopen jaar onder andere ingezet in Rotterdam, Split (Kroatië) en Huesca (Spanje) en is ontwikkeld als onderdeel van het Europese project SmartCulTour.
Praktijkgericht onderzoek voor maatschappelijke vraagstukken
Deze vorm van praktijkgericht onderzoek wordt steeds belangrijker in Nederland. Robbert Dijkgraaf, Minister van Onderwijs, pleit sinds zijn aanstelling voor meer samenwerking van hogescholen onderling en samenwerking tussen HBO’s, MBO’s en praktijkpartners op het gebied van praktijkgericht onderzoek voor maatschappelijke vraagstukken; waar deze ‘serious game’ maar ook de expositie zelf en het bijbehorende magazine duidelijke voorbeelden van zijn.
Voor meer informatie over deze game of andere voorbeelden van praktijkgericht ontwerp onderzoek ga dan op de DDW (22 t/m 30 oktober) naar het Klokgebouw of bekijk vanaf 22 oktober het online magazine.
Trefwoorden: cultuur, toerisme, cultureel toerisme, onderzoek, serious game