Geplaatst op: 28-10-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant helpt ondernemers met creatieve plannen

Brabant helpt ondernemers met creatieve plannen
Fondsmanager Joost Melis

Investeringsfonds LOF Brabant zoekt ondernemers met innovatieve plannen die de Brabantse vrijetijdssector kunnen versterken. Met een lening van LOF Brabant kunnen zij hun plannen waarmaken.

Brabant is al een aantrekkelijke recreatie-, woon- en werkprovincie. Maar het kan altijd beter. "We willen onze provincie nog aantrekkelijker maken voor Brabanders en niet-Brabanders; om hun weekend, midweek of vakantie door te brengen in het zuiden van ons land”, schrijft het Leisure Ontwikkel Fonds Noord-Brabant (LOF Brabant) in een wervende tekst. Fondsmanager Joost Melis: "Als ondernemer herken ik het enthousiasme van de jonge ondernemers en vind ik het belangrijk hen verder te helpen bij het realiseren van hun droom.”

De organisatie is daarom op zoek naar ondernemers en semipublieke instellingen die de vrijetijdssector van Noord-Brabant een boost geven met een innovatief projectplan. Het plan moet onderscheidend zijn en kwalitatief sterk, want daarop wordt het door de investeringscommissie beoordeeld. LOF Brabant financierde eerder ONSTAGE, Maps Untold, Doloris en het Oorlogsmuseum Overloon.

Vrijetijdsaanbod versterken

LOF Brabant heeft als missie om het bezoekbaar vrijetijdsaanbod in Brabant te versterken. Doelstelling is enerzijds structureel meer bezoekers van verder weg aan te trekken die langer verblijven en meer besteden. Anderzijds om bij te dragen aan het leef- en vestigingsklimaat in de provincie.

We maken het mogelijk om nieuwe ervaringen te ontwikkelen in Brabant.

Iedereen met een onderscheidend en sterk plan mag zich aanmelden. "Dat mag een ondernemer zijn met een splinternieuw idee, maar ook een bestaande organisatie die het aanbod wil uitbreiden voor een nieuwe doelgroep”, zegt Melis. "We beoordelen een casus breed. Op de eerste plaats kijken we naar de ondernemer en of het initiatief een krachtig verhaal vertelt. We willen een vuurtje zien bij de ondernemer. Waar komt iemand vandaan en hoe doordacht is het plan?”


LOF Brabant opent deuren

Joep van Gorp van een bijzondere culturele attractie in Tilburg heeft veel aan de lening van het fonds gehad: "Zo’n uniek product als Doloris is lastig te financieren: je hebt risicodragend kapitaal nodig.” Voor William Watts van DJ-experience ONSTAGE was de goedkeuring van LOF Brabant een eerste grote stap: "Het opent deuren als een partij als LOF Brabant achter je staat.”

Ook projecten die zich nog in de ontwikkelfase bevinden kunnen een lening bij LOF Brabant aanvragen. Het gaat nadrukkelijk om een lening en een sluitende businesscase is essentieel. Melis: "Natuurlijk vanuit economisch oogpunt, al kantelt dat steeds meer naar de sociaal-maatschappelijke kant. We vinden het belangrijk dat er een diepere laag te vinden is in het project. Denk aan het werken met vrijwilligers of het verwerken van een relevant maatschappelijk issue.” Met een lening krijgen ondernemers niet alleen het kapitaal om te investeren maar ook de steun van vooraanstaande partners. Wie nog geen solide plan heeft, wordt via de partners van LOF Brabant klaargestoomd voor een kansrijke aanvraag. Een lening kan tussen de 25.000 en 1 miljoen euro liggen en mag maximaal 50% van de totale investering bedragen. De looptijd is 7 jaar.

Aansluiten bij thema’s van Brabant

Initiatiefnemers worden uitgedaagd om aan te sluiten bij de thema’s van Brabant. "De bezoeker van verder weg zal het aanbod interessanter vinden naarmate dit samenhangt met iconische thema’s, een sterke verhaallijn heeft, onderscheidend is en een hoge kwaliteit heeft”, aldus Melis. "Het aanbrengen van focus op een beperkt aantal thema’s en verhaallijnen geeft bovendien de kans om het losse aanbod te verbinden, in arrangementen of campagnes. Daardoor worden relatief kleinere initiatieven in samenhang toch groot genoeg om een (inter)nationale bezoeker mee aan te trekken.”

De kernthema’s van Brabant

  1. Brabantse meesters en erfgoed
  2. Design en innovatie
  3. Attractieparken en evenementen

Het te ontwikkelen aanbod moet bezoekbaar zijn, langer beschikbaar zijn en voldoende bezoekers kunnen ontvangen. Daarnaast daagt LOF Brabant initiatiefnemers uit om in te spelen op trends als urban, experience en slow tourism.

We zijn op zoek naar creatieve en uitgewerkte plannen voor de Brabantse vrijetijdssector.

Ondernemers koppelen

Een door LOF Brabant goedgekeurd plan kan financiering bij andere partijen vergemakkelijken. Melis: "Als je een lening krijgt van LOF Brabant, helpt dat met de aanvraag bij andere geldverstrekkers. Daarom zitten wij aan verschillende financieringstafels en overleggen we met grootbanken, crowdfunders en fondsen als Brabant C met welke ondernemers ze in zee willen gaan.”

LOF Brabant wordt mogelijk gemaakt door: Efteling, Libéma, Midpoint Brabant, Provincie Noord-Brabant, Metropool Regio Eindhoven, Regio West-Brabant, Regio Noordoost-Brabant en House of Leisure.

Link: https://www.lofbrabant.nl
Trefwoorden: attractieparken, beleid, CELTH, cultuur, dagrecreatie, duurzaam toerisme, evenementen, horeca, leisure, financiering, ondernemen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...