Geplaatst op: 28-10-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant helpt ondernemers met creatieve plannen

Brabant helpt ondernemers met creatieve plannen
Fondsmanager Joost Melis

Investeringsfonds LOF Brabant zoekt ondernemers met innovatieve plannen die de Brabantse vrijetijdssector kunnen versterken. Met een lening van LOF Brabant kunnen zij hun plannen waarmaken.

Brabant is al een aantrekkelijke recreatie-, woon- en werkprovincie. Maar het kan altijd beter. "We willen onze provincie nog aantrekkelijker maken voor Brabanders en niet-Brabanders; om hun weekend, midweek of vakantie door te brengen in het zuiden van ons land”, schrijft het Leisure Ontwikkel Fonds Noord-Brabant (LOF Brabant) in een wervende tekst. Fondsmanager Joost Melis: "Als ondernemer herken ik het enthousiasme van de jonge ondernemers en vind ik het belangrijk hen verder te helpen bij het realiseren van hun droom.”

De organisatie is daarom op zoek naar ondernemers en semipublieke instellingen die de vrijetijdssector van Noord-Brabant een boost geven met een innovatief projectplan. Het plan moet onderscheidend zijn en kwalitatief sterk, want daarop wordt het door de investeringscommissie beoordeeld. LOF Brabant financierde eerder ONSTAGE, Maps Untold, Doloris en het Oorlogsmuseum Overloon.

Vrijetijdsaanbod versterken

LOF Brabant heeft als missie om het bezoekbaar vrijetijdsaanbod in Brabant te versterken. Doelstelling is enerzijds structureel meer bezoekers van verder weg aan te trekken die langer verblijven en meer besteden. Anderzijds om bij te dragen aan het leef- en vestigingsklimaat in de provincie.

We maken het mogelijk om nieuwe ervaringen te ontwikkelen in Brabant.

Iedereen met een onderscheidend en sterk plan mag zich aanmelden. "Dat mag een ondernemer zijn met een splinternieuw idee, maar ook een bestaande organisatie die het aanbod wil uitbreiden voor een nieuwe doelgroep”, zegt Melis. "We beoordelen een casus breed. Op de eerste plaats kijken we naar de ondernemer en of het initiatief een krachtig verhaal vertelt. We willen een vuurtje zien bij de ondernemer. Waar komt iemand vandaan en hoe doordacht is het plan?”


LOF Brabant opent deuren

Joep van Gorp van een bijzondere culturele attractie in Tilburg heeft veel aan de lening van het fonds gehad: "Zo’n uniek product als Doloris is lastig te financieren: je hebt risicodragend kapitaal nodig.” Voor William Watts van DJ-experience ONSTAGE was de goedkeuring van LOF Brabant een eerste grote stap: "Het opent deuren als een partij als LOF Brabant achter je staat.”

Ook projecten die zich nog in de ontwikkelfase bevinden kunnen een lening bij LOF Brabant aanvragen. Het gaat nadrukkelijk om een lening en een sluitende businesscase is essentieel. Melis: "Natuurlijk vanuit economisch oogpunt, al kantelt dat steeds meer naar de sociaal-maatschappelijke kant. We vinden het belangrijk dat er een diepere laag te vinden is in het project. Denk aan het werken met vrijwilligers of het verwerken van een relevant maatschappelijk issue.” Met een lening krijgen ondernemers niet alleen het kapitaal om te investeren maar ook de steun van vooraanstaande partners. Wie nog geen solide plan heeft, wordt via de partners van LOF Brabant klaargestoomd voor een kansrijke aanvraag. Een lening kan tussen de 25.000 en 1 miljoen euro liggen en mag maximaal 50% van de totale investering bedragen. De looptijd is 7 jaar.

Aansluiten bij thema’s van Brabant

Initiatiefnemers worden uitgedaagd om aan te sluiten bij de thema’s van Brabant. "De bezoeker van verder weg zal het aanbod interessanter vinden naarmate dit samenhangt met iconische thema’s, een sterke verhaallijn heeft, onderscheidend is en een hoge kwaliteit heeft”, aldus Melis. "Het aanbrengen van focus op een beperkt aantal thema’s en verhaallijnen geeft bovendien de kans om het losse aanbod te verbinden, in arrangementen of campagnes. Daardoor worden relatief kleinere initiatieven in samenhang toch groot genoeg om een (inter)nationale bezoeker mee aan te trekken.”

De kernthema’s van Brabant

  1. Brabantse meesters en erfgoed
  2. Design en innovatie
  3. Attractieparken en evenementen

Het te ontwikkelen aanbod moet bezoekbaar zijn, langer beschikbaar zijn en voldoende bezoekers kunnen ontvangen. Daarnaast daagt LOF Brabant initiatiefnemers uit om in te spelen op trends als urban, experience en slow tourism.

We zijn op zoek naar creatieve en uitgewerkte plannen voor de Brabantse vrijetijdssector.

Ondernemers koppelen

Een door LOF Brabant goedgekeurd plan kan financiering bij andere partijen vergemakkelijken. Melis: "Als je een lening krijgt van LOF Brabant, helpt dat met de aanvraag bij andere geldverstrekkers. Daarom zitten wij aan verschillende financieringstafels en overleggen we met grootbanken, crowdfunders en fondsen als Brabant C met welke ondernemers ze in zee willen gaan.”

LOF Brabant wordt mogelijk gemaakt door: Efteling, Libéma, Midpoint Brabant, Provincie Noord-Brabant, Metropool Regio Eindhoven, Regio West-Brabant, Regio Noordoost-Brabant en House of Leisure.

Link: https://www.lofbrabant.nl
Trefwoorden: attractieparken, beleid, CELTH, cultuur, dagrecreatie, duurzaam toerisme, evenementen, horeca, leisure, financiering, ondernemen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...