Geplaatst op: 07-11-2022
Auteur: Elise Jacobs
muZIEum
Publicatie: UNCOVER06

Tijd voor een transformatieve ervaring

Het fundament van muZIEum staat

Tijd voor een transformatieve ervaring

Het muZIEum is al 10 jaar het ervaringsmuseum in Nederland waar je, voor even, ervaart hoe het is om blind of slechtziend te zijn. Dagelijks verspreidt een enthousiast team vol passie de boodschap van het muZIEum: wat kan allemaal nog wél als je niets of weinig ziet!

Elise Jacobs is marketing en communicatie specialist bij muZIEum.

Het muZIEum opent ogen

De persoonlijke ontmoeting in het donker staat centraal, waardoor aannames en vooroordelen verdwijnen en inclusie en toegankelijkheid uit de abstracte sfeer worden gehaald. De bezoeker vertrouwt blind op zijn ervaringsdeskundige gids en beseft wat er juist wel kan. Een bezoek opent dus letterlijk ogen door ze even te sluiten. De belevingen van het muZIEum spelen hier de grootste rol. Bezoekers ervaren een donkerbeleving waar ze letterlijk het pikkedonker instappen en ontdekken hoe het is om niets te kunnen zien. Of bezoekers stappen voor even in de schoenen van een slechtziende door middel van virtual reality.

Een lang gekoesterde droom

Het fundament van het muZIEum staat als een huis en daar is het museum trots op, maar nu is het tijd voor de volgende fase. Een fase waarin het museum wil groeien naar een begrip te zijn in Nederland met zichtbare impact op de samenleving. Het muZIEum heeft een unieke plek in Nederland. Een positie die nadrukkelijk kansen biedt om verder te groeien. Denk hierbij niet alleen in een toename van de jaarlijkse bezoekers, maar ook het maken van langdurige impact, het vergroten van de naamsbekendheid en het aangaan van relevante partnerships en samenwerkingsvormen.

"We zijn een ervaring rijker! Het is zo goed in elkaar gezet en de gids was ontzettend behulpzaam. Een must SEE!” (Google Review)

De buitenkant van het muZIEum kan niet zonder de binnenkant van het muZIEum. Om als museum langdurig en duurzaam impact te maken, kunnen de groei en ontwikkeling op het gebied van werkgeverschap niet achterblijven. In 2021 is het museum gestart met het ontwikkelen van de volgende fase: een transformatieve ervaring die van begin tot eind klopt voor zowel bezoekers als medewerkers. Een langgekoesterde droom die uitkomt!

Een transformatieve ervaring

Een nieuw concept wordt natuurlijk niet van de ene op de andere dag ontwikkeld. Eind 2021 is het muZIEum gestart met: het onder de loep nemen van de huidige bezoekersreis, het uittekenen van de gedroomde bezoekersreis, het verhelderen van de positionering, het vernieuwen van de huisstijl en nog veel meer.

Het doel van de totaalbeleving is om bezoekers nog méér te laten zien en vooral laten ervaren wat wél kan. Een bezoek aan het muZIEum geeft straks nog meer het inspirerende, energieke gevoel dat iedereen iets kan betekenen en bijdragen om het leven van mensen met een (visuele) beperking te verbeteren. Oftewel de bezoeker ondergaat een transformatieve ervaring, die laat inzien dat je ondanks een (visuele) beperking toch een goed en zelfstandig leven kan leiden.

De uitgangspunten van het nieuwe concept zijn: toegankelijk, realistisch, persoonlijk en activerend. Deze vier woorden omschrijven precies wie het muZIEum is en wat het muZIEum doet. En zijn vertaald naar het concept ‘Hoe zie jij de wereld?’. Vanaf 2022 wordt het concept stap voor stap uitgewerkt en geïmplementeerd. Het vormt de basis voor de versteviging van het merk. Een bezoek aan het muZIEum wordt voor de bezoeker een moderne en gepersonaliseerde interactieve ervaring die men nooit meer vergeet.

Het Citylab: wetenschap voor iedereen

Dit doet het museum niet alleen. Met verschillende partners werkt het muZIEum de komende jaren aan dit plan. Een van die partners is het Donders Instituut voor brein, cognitie en gedrag (Radboud Universiteit en Radboudumc). In samenwerking hebben Donders en muZIEum het Citylab geopend in maart 2022.

Gestart met drie experimenten, waar je door het spelen van spellen meer leert over de werking van je hersenen en je gedrag, wordt het programma de komende jaren uitgebreid. Het Citylab wordt een unieke plek waar de samenleving en de wetenschap elkaar ontmoeten in onderzoek, interactieve lezingen, workshops en tentoonstellingen.?Zo wordt wetenschappelijke kennis op verschillende manieren voor een breed publiek toegankelijk en begrijpelijk gemaakt. Een schoolvoorbeeld van ‘citizen science’: wetenschap voor iedereen.

"Bij het muZIEum is mijn visuele beperking geen obstakel, maar mijn kracht!” (Gids muZIEum)

Persoonlijke ontmoeting

Bij het muZIEum zijn de bezoekers en de medewerkers, met name de blinde en slechtziende gidsen, onlosmakelijk met elkaar verbonden. De persoonlijke ontmoeting staat namelijk altijd centraal. Zonder persoonlijke ontmoeting tussen bezoeker en gids kan het muZIEum niet bestaan. Door het centraal stellen van de persoonlijke ontmoeting, op welke manier dan ook, creëert het muZIEum werkgelegenheid voor blinden en slechtzienden. Een groot onderdeel van de missie van het museum.

Slechts 30% van de blinden en slechtzienden heeft een baan. Het muZIEum wil de werkgelegenheid en de kans op een baan voor blinden en slechtzienden vergroten. Door het bestaan van het museum kunnen niet alleen blinden en slechtzienden worden opgeleid. Maar worden ook potentiële werkgevers geïnspireerd, door blinden en slechtzienden, om blinden en slechtzienden aan te nemen.

Groei en talentontwikkeling

In 2021 heeft het muZIEum niet alleen haar positionering als uitje onderzocht, maar ook haar positie als werkgever. Het doel: in 2023 staat het muZIEum bekend als een professionele commerciële werkomgeving voor blinden en slechtzienden. Het is de plek om je talenten te ontdekken en je professionele vaardigheden te ontwikkelen. "Bij het muZIEum is mijn visuele beperking geen obstakel, maar mijn kracht!” legt gids Melly uit. Dat geeft ieder teamlid een solide basis voor de toekomst en vergroot de kansen op de arbeidsmarkt.

Om de ambitie, muZIEum een begrip in Nederland, waar te maken, is het van belang om het team te blijven versterken en vergroten. In het muZIEum kunnen alle medewerkers zich ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf. Talentontwikkeling is niet alleen voor het gezamenlijke doel van belang, maar ook voor de individu. Het muZIEum ontwikkelt een opleidingsbeleid waarin collega’s onder professionele begeleiding werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan met opleidingsaanbod. Daarbij vormen een vakkundige backoffice, op elkaar aansluitende toegankelijke systemen en passende facilitaire ondersteuning belangrijke randvoorwaarden. Voor dit project werkt het muZIEum nauw samen met het 'oogveld' (de organisaties werkzaam voor blinden en slechtzienden), zodat het ‘oogveld’ weet wie het muZIEum is en wat het muZIEum doet. Zij zorgen voor een belangrijke stroom van potentiële collega’s.

Wat betekent werken bij MuZIEum

Het team van het muZIEum bestaat op dit moment uit 70 medewerkers. Van collega’s in loondienst tot vrijwilligers, van gedetacheerde collega’s tot stagiaires. Dag en nacht staat dit enthousiaste team klaar om de boodschap van het muZIEum zover mogelijk te verspreiden. "We laten zien dat blinden en slechtzienden nog vol in het leven staan en absoluut niet zielig zijn. Ik vind het mooi om die boodschap te verspreiden”, aldus publieksbegeleider Margit.

Voor nieuwe ontwikkelingen en de dagelijkse bedrijfsvoering betrekt muZIEum graag jongeren. Jaarlijks verwelkomt het muZIEum meerdere stagiaires van BUas. Het muZIEum vindt het belangrijk dat jongeren een kijkje in de keuken krijgen en ontdekken wat blinden en slechtzienden wél kunnen. Dat ze zien hoe zelfstandig, innovatief en talentvol iedereen is. Daarnaast ziet muZIEum deze groep als volwaardig collega, die vanuit hun voorkeuren en gewenste ontwikkeling zowel op operationeel, theoretisch en strategisch niveau uitdagingen aangeboden krijgen. BUas-stagiaire Anke Lin beaamt dit: "Vanaf de eerste dag werd me gevraagd wat ik graag wilde leren en doen. En gedurende heel de stageperiode kon ik dit in de wekelijkse meetings blijven aangeven. Mijn groei is vooral gekomen door buiten mijn comfortzone te stappen. Ik vond het best spannend, omdat ik in het begin niet wist hoe ik met blinde en slechtziende mensen om moest gaan. Bij het muZIEum kreeg ik de tijd en ruimte om dingen zelf uit te zoeken en proberen. En dat geldt voor iedereen. Vlak voor mijn stage erop zat, was een slechtziende gids bijvoorbeeld aangenomen als dagcoördinator, dat was mooi om te zien”.

Kijken uit naar de toekomst

Al met al mooie projecten, met mooie uitdagingen die de organisatie jaarlijks terug laat keren. Kortom, het zijn binnenkort geen losse projecten meer, maar een geborgen onderdeel van het muZIEum. Het muZIEum kijkt uit naar de toekomst en hoopt een nog grotere groep aan bezoekers, vrijwilliger, stagiaires, en partners aan zich te binden voor een onvergetelijke ervaring!

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, inclusiviteit

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...