Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Joep Gudde
PopMonument
Publicatie: UNCOVER06

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Samenwerking rapper en deelnemers taaloefengroepen

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Onder de noemer van PopMonument worden sinds 2014 jaarlijks een of meer festivals georganiseerd. PopMonument betekent bijzondere artiesten op bijzondere locaties in steden vol erfgoed dat dient als podia. Van een intiem optreden in een eeuwenoud monument tot een opkomend bandje in een paleiskelder dat het publiek van z’n sokken blaast. PopMonument combineert bekende namen met lokale talenten en culturele hotspots met onontdekte plekken. De eerste jaren alleen in Bergen op Zoom, maar de sinds kort in steeds meer steden waaronder Breda, Middelburg, Veere en Willemstad. Het gaat bij PopMonument niet zozeer om de optelsom van muziek en erfgoed maar juist om het subtiele samenspel dat gecreëerd kan worden.

Joep Gudde is verantwoordelijk voor fondsen en marketing bij PopMonument.

Jaar vol eigen producties

In 2021 werd de volgende stap gezet in dat samenspel via een samenwerking tussen een muzikant, een kunstenaar en een locatie. Blaudzun speelde zijn optreden in de Grote Kerk Veere, een kolossale kerk met door de gescheidenis een grote diversiteit aan verhalen en functies. Kunstenares Mirjam Debets verzorgde tijdens dit optreden projecties op de achtermuur van de kerk en verwerkte de verschillende verhaallijnen van die kerk met een unieke performance tot gevolg. En deze lijn werd later dat jaar doorgezet in een nog grotere eigen productie getiteld ‘Kommunikate’. Technomuzikant Jeroen Search werd in samenspraak met Dans Brabant gekoppeld aan choreografe Judith Clijsters en de betrokkenheid van Roger Vermolen als VJ maakte de cirkel compleet. Hun opdracht: een multidisciplinaire muziek- en dansvoorstelling inclusief lichtshow van een uur in stadstheater De Maagd in Bergen op Zoom.

Problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer of menukaarten.

Kenny Anders

Door de zoektocht naar bijzondere combinaties, met de breedte van zowel programmering, locaties als doelgroepen, en via de werking van leisure als instrument voor een betere wereld, biedt PopMonument ook een kans om maatschappelijke en inclusieve projecten als onderdeel van de programmering op te nemen en aan te jagen. In 2021 viel PopMonument toevallig samen met de ‘Week van Lezen en Schrijven’ en aangezien Bibliotheek West-Brabant sinds jaar en dag partner en locatie van het festival is, ontstond het idee om een uniek project op te zetten. Kenny Anders, psycholoog en coach van jongeren met autisme, maar tevens rapper en woordenkunstenaar, ging een bijzondere samenwerking aan met deelnemers van de taaloefengroepen van de bibliotheek. De taalvirtuoos en de zogenoemde laaggeletterden gingen uitgebreid met elkaar in gesprek, leerden elkaar beter kennen, en maakten op basis daarvan in samenwerking een nummer.

Vertrouwensband

In de songtekst, welke met meerdere lagen van betekenis treffend de titel ‘Vertrouwensband’ kreeg, wordt duidelijk wat je ervaart als je moeite hebt met de Nederlandse taal. Denk aan problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer, menukaarten of tekstuitingen in de publieke ruimte. Uiteraard was er tijdens PopMonument een optreden (niet geheel toevallig trouwens) in de Verhalenkamer van de bibliotheek waarbij het nummer ten gehore werd gebracht. Maar Kenny dook ook samen met de deelnemers van de taaloefengroepen de studio van poppodium Gebouw-T in voor opnames van een videoclip die tevens als aftermovie het verhaal van het project vertelt en zo ook blijft uitdragen. In de Verhalenkamer werd bovendien een tijdelijke bijpassende expositie ingericht. Een fantastische productie voor PopMonument, een prachtig podium voor Kenny, een mooi project voor de bieb en onvergetelijke ervaringen bij de deelnemers van de taaloefengroepen. De opbrengst is echter nog veel breder. Vertrouwensband heeft ook geleid tot een enorm gevoel van trots en vertrouwen bij alle betrokkenen, wat zeker voor de deelnemers aan de taaloefengroepen van grote waarde is. Een zinsnede uit de songtekst die dat mooi illustreert: ‘Want de onzekerheid vliegt vaker over, het is mezelf die ik meer vertrouw’. Daarnaast helpt het project bij het voorlichten over taalachterstand door in een eigentijdse vorm aandacht te vragen voor laaggeletterdheid. Via het nummer verplaatsen luisteraars zich immers makkelijker in de doelgroep.

Wordt vervolgd

In 2022 wordt het project met Kenny Anders in alle PopMonument edities gecontinueerd. Ook zoekt PopMonument wederom de samenwerking met bibliotheken op met als doel om de kunst van en liefde voor taal breder te delen en kenbaar te maken. Bekijk en beluister Vertrouwensband: https://www.youtube.com/watch?v=pWZgINBvUE4

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, muziek, popmuziek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.