Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Joep Gudde
PopMonument
Publicatie: UNCOVER06

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Samenwerking rapper en deelnemers taaloefengroepen

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Onder de noemer van PopMonument worden sinds 2014 jaarlijks een of meer festivals georganiseerd. PopMonument betekent bijzondere artiesten op bijzondere locaties in steden vol erfgoed dat dient als podia. Van een intiem optreden in een eeuwenoud monument tot een opkomend bandje in een paleiskelder dat het publiek van z’n sokken blaast. PopMonument combineert bekende namen met lokale talenten en culturele hotspots met onontdekte plekken. De eerste jaren alleen in Bergen op Zoom, maar de sinds kort in steeds meer steden waaronder Breda, Middelburg, Veere en Willemstad. Het gaat bij PopMonument niet zozeer om de optelsom van muziek en erfgoed maar juist om het subtiele samenspel dat gecreëerd kan worden.

Joep Gudde is verantwoordelijk voor fondsen en marketing bij PopMonument.

Jaar vol eigen producties

In 2021 werd de volgende stap gezet in dat samenspel via een samenwerking tussen een muzikant, een kunstenaar en een locatie. Blaudzun speelde zijn optreden in de Grote Kerk Veere, een kolossale kerk met door de gescheidenis een grote diversiteit aan verhalen en functies. Kunstenares Mirjam Debets verzorgde tijdens dit optreden projecties op de achtermuur van de kerk en verwerkte de verschillende verhaallijnen van die kerk met een unieke performance tot gevolg. En deze lijn werd later dat jaar doorgezet in een nog grotere eigen productie getiteld ‘Kommunikate’. Technomuzikant Jeroen Search werd in samenspraak met Dans Brabant gekoppeld aan choreografe Judith Clijsters en de betrokkenheid van Roger Vermolen als VJ maakte de cirkel compleet. Hun opdracht: een multidisciplinaire muziek- en dansvoorstelling inclusief lichtshow van een uur in stadstheater De Maagd in Bergen op Zoom.

Problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer of menukaarten.

Kenny Anders

Door de zoektocht naar bijzondere combinaties, met de breedte van zowel programmering, locaties als doelgroepen, en via de werking van leisure als instrument voor een betere wereld, biedt PopMonument ook een kans om maatschappelijke en inclusieve projecten als onderdeel van de programmering op te nemen en aan te jagen. In 2021 viel PopMonument toevallig samen met de ‘Week van Lezen en Schrijven’ en aangezien Bibliotheek West-Brabant sinds jaar en dag partner en locatie van het festival is, ontstond het idee om een uniek project op te zetten. Kenny Anders, psycholoog en coach van jongeren met autisme, maar tevens rapper en woordenkunstenaar, ging een bijzondere samenwerking aan met deelnemers van de taaloefengroepen van de bibliotheek. De taalvirtuoos en de zogenoemde laaggeletterden gingen uitgebreid met elkaar in gesprek, leerden elkaar beter kennen, en maakten op basis daarvan in samenwerking een nummer.

Vertrouwensband

In de songtekst, welke met meerdere lagen van betekenis treffend de titel ‘Vertrouwensband’ kreeg, wordt duidelijk wat je ervaart als je moeite hebt met de Nederlandse taal. Denk aan problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer, menukaarten of tekstuitingen in de publieke ruimte. Uiteraard was er tijdens PopMonument een optreden (niet geheel toevallig trouwens) in de Verhalenkamer van de bibliotheek waarbij het nummer ten gehore werd gebracht. Maar Kenny dook ook samen met de deelnemers van de taaloefengroepen de studio van poppodium Gebouw-T in voor opnames van een videoclip die tevens als aftermovie het verhaal van het project vertelt en zo ook blijft uitdragen. In de Verhalenkamer werd bovendien een tijdelijke bijpassende expositie ingericht. Een fantastische productie voor PopMonument, een prachtig podium voor Kenny, een mooi project voor de bieb en onvergetelijke ervaringen bij de deelnemers van de taaloefengroepen. De opbrengst is echter nog veel breder. Vertrouwensband heeft ook geleid tot een enorm gevoel van trots en vertrouwen bij alle betrokkenen, wat zeker voor de deelnemers aan de taaloefengroepen van grote waarde is. Een zinsnede uit de songtekst die dat mooi illustreert: ‘Want de onzekerheid vliegt vaker over, het is mezelf die ik meer vertrouw’. Daarnaast helpt het project bij het voorlichten over taalachterstand door in een eigentijdse vorm aandacht te vragen voor laaggeletterdheid. Via het nummer verplaatsen luisteraars zich immers makkelijker in de doelgroep.

Wordt vervolgd

In 2022 wordt het project met Kenny Anders in alle PopMonument edities gecontinueerd. Ook zoekt PopMonument wederom de samenwerking met bibliotheken op met als doel om de kunst van en liefde voor taal breder te delen en kenbaar te maken. Bekijk en beluister Vertrouwensband: https://www.youtube.com/watch?v=pWZgINBvUE4

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, muziek, popmuziek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies