Geplaatst op: 03-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

In een open netwerk samenwerken aan betere data

Interview met voorzitter Marieke Politiek

In een open netwerk samenwerken aan betere data

De redactie van NRIT heeft voor de Landelijke Data Alliantie een magazine gemaakt. Dit magazine is heel nadrukkelijk geen corporate brochure maar een journalistieke productie waar 20 betrokkenen bij de LDA en gebruikers van data aan het woord komen. In het openingsinterview van het ‘Magazine Landelijke Data Alliantie’ vertelt de voorzitter van de programmaraad Marieke Politiek alles over dit unieke netwerk, de successen en de uitdagingen voor de toekomst.

We mochten alles vragen maar lieten ons eerst uitleggen wat de Landelijke Data Alliantie precies is en vooral wat niet. Ook behandelen we innovatie van onderzoek, de toegang tot data en een verfijnde regionalisering van data. Verder worden heel wat misverstanden over de LDA uit de weg geruimd. Over wanneer je in de LDA zit en of al het toeristisch onderzoek in Nederland via de LDA moet lopen. Het pijnpunt van de sector dat voor elk onderzoek met de pet moet worden rondgegaan blijft ook niet onbesproken.

Veel ambities

Ambities heeft Marieke genoeg: "Ik hoop op een gezamenlijke datastrategie die iedereen omarmt en waar partijen mee voor aan de lat willen staan. Het zou ideaal zijn als provincies en gemeenten de Nationale Datastrategie vertalen naar hun eigen gebied.” Tot slot gaan we in op nieuwe indicatoren die moeten worden ontwikkeld om de ambities zoals we die in Perspectief 2030 hebben geformuleerd te meten.

En nog veel meer

In het Magazine Landelijke Data Alliantie nog veel meer artikelen die de komende periode ook op de Kennisbank van NRIT verschijnen. Lees online het magazine via de website van de LDA of vraag een gedrukt exemplaar aan via info@nrit.nl.

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home.htm
Trefwoorden: onderzoek, data, lda, beleid, datastrategie, toerisme, recreatie

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...