Geplaatst op: 04-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?

Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Afbeelding van lisa runnels via Pixabay

Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Met de vrijetijdssector gaat het over het algemeen goed. Maar ook daar zijn de zorgen groot en verwachten de experts dat het huidige groeitempo zal afzwakken. Er wordt in dat kader gesproken van een ‘opstapeling van onzekerheden’.

Maar eerst het positieve nieuws. De bank deelde weer transactiedata ut de vrijetijdssector. Het algemene beeld dat daaruit ontstaat is dat op de bioscopen en catering na de meeste deelsectoren een goede zomer hebben gehad. Zij zaten qua omzet alweer boven het niveau van 2019. 

Prima herstel voor horeca

Thuisbezorgd en afhaal blijft sterk presteren op 60% tot 70% boven het niveau van 2019. Ook restaurants zitten vanaf februari met een plus van 20% tot 30%. Ook cafés deden het prima met plussen van 30% tot 41%. Hier heeft de consument duidelijk haar behoefte aan samenzijn in een leuke ambiance ingehaald. 

Pintransacties

Wisselend beeld bij attracties en cultuur

Attractieparken en dierentuinen hebben een prima voorjaar (+12% tot +28%) achter de rug maar zien nu een wat lager groeiniveau. Musea zaten vrijwel alle maanden flink in de min (-19% tot -31%) met uitzondering van juni en juli. Bioscopen zien nog dieprode cijfers met geen enkele maand een plusje. De omzetachterstand ten opzichte van 2019 beloopt -30% tot -46%. 

Meer overnachtingen van gasten

Van de verblijfsrecreatie en hotelsector zijn geen relevante pintransacties beschikbaar maar uit cijfers van het CBS blijkt dat er in die branche tot en met augustus 2% meer overnachtingen ten opzichte van dezelfde periode in 2019 zijn gerealiseerd. Binnen dat segment doen vooral de campings (+17%) en de vakantieparken (+6%) het goed. Achterblijven de hotels (-7%) en groepsaccommodaties (-2%). Hotels hebben last van achterblijvend buitenlands bezoek (-16%). Het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten in de verblijfsaccommodaties groeide met 15%. 

Overnachtingen

Naar een gure winter

Na een overwegend mooi voorjaar en zomer staat ons een minder fraaie winter te wachten. Met als achterliggende oorzaak natuurlijk de oorlog in Oekraïne die direct na de pandemie behoorlijk wat zand in de economische machine strooide.

Ramingen inflatie naar boven bijgesteld

De experts van de bank hebben de ramingen voor de inflatie naar boven bijgesteld en verwachten nu voor dit jaar een prijsstijging van 11,9% en voor volgend jaar 4,3%. De prijzen worden opgestuwd door sterk oplopende energieprijzen. Dat heeft ook gevolgen voor de prijzen van andere producten en diensten, die ook verder oplopen.

Lage werkloosheid en veel vacatures

Een lage werkloosheid is een belangrijk signaal voor mogelijke spanningen op de arbeidsmarkt. Dat ondervinden (leisure)ondernemers die minder goed aan nieuw personeel kunnen komen. In het tweede kwartaal van het jaar waren er 39.900 openstaande vacatures in de horeca en 6.200 vacatures in cultuur, sport en recreatie.

Oplopend aantal faillissementen verwacht

Het aantal faillissementen in de vrijetijdssector was gedurende de pandemie vanwege de overheidssteun heel laag. Nu die is afgelopen, kijken ondernemers tegen een enorme schuldenberg aan die moet worden afgelost. Dat gecombineerd met hogere kosten van energie, arbeid en inkoop zet een forse druk op de kasstroom. Dat het aantal bedrijfsopheffingen of faillissementen oploopt, lijkt evident. 

Historisch laag consumenten vertrouwen en afnemende koopkracht

De afgelopen maanden is het consumentenvertrouwen verder weggezakt naar een historisch dieptepunt van -59. Dat gecombineerd met een dalende koopkracht door een sterke inflatie, is geen goed vooruitzicht voor de vrijetijdssector die al gevoelig is voor een laag consumentenvertrouwen. De experts van ABN Amro verwachten dan ook dat het huidige groeitempo van de vrijetijdssector zal afzwakken.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/index.html
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, cultuur, musea, horeca, hotels, cafes, restaurants, catering, bioscopen, verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...