Geplaatst op: 11-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Topzomer voor Nederlands toerisme

Topzomer voor Nederlands toerisme
Afbeelding van djedj via Pixabay

Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het derde kwartaal van dit jaar een recordaantal gasten ontvangen. Zij hebben daarmee de mindere jaren als gevolg van de pandemie achter zich gelaten. Dat meldt het CBS. Vooral het aantal buitenlandse gasten groeide sterk maar is nog niet helemaal op niveau. De sector profiteerde vooral van de Nederlandse gasten die het eigen land trouw bleven. Ook nu reizen naar het buitenland weer mogelijk is. 

Het aantal gasten groeide naar 14,6 miljoen, 4% meer dan in 2019 en 15% meer dan in 2021. Dat kwam vooral door de groei van het aantal buitenlandse gasten, een verdubbeling ten opzichte van 2021. Maar met 5,4 miljoen buitenlandse gasten zitten we nog niet op het niveau van 2019 toen met in het derde kwartaal 6,1 miljoen gasten. Nu het weer mogelijk was om naar het buitenland op vakantie te gaan, nam het aantal Nederlandse gasten in eigen land af met 8% naar 9,2 miljoen. Dat zijn er nog 1,2 miljoen meer dan voor de pandemie. Een deel van de ‘buitenlandgangers’ is Nederland trouw gebleven. 

Sterk herstel voor hotels

In het derde kwartaal zagen we de grootste groei in aantallen gasten bij hotels (+27%), vooral door een verdubbeling van het aantal buitenlandse gasten. Zij trokken 8,6 miljoen gasten waarvan 4,8 miljoen uit het buitenland. Hotels hebben daarmee het niveau van voor de pandemie weer behaald. De hotels in de grote steden wisten veel meer buitenlandse gasten te trekken. Dat varieerde van +25% in Utrecht tot +88% in Amsterdam. De hoofdstad zit met 1,6 miljoen buitenlandse hotelgasten nog niet op het niveau van 2019 toen 2 miljoen gasten in de stad overnachtten. Het aantal Nederlandse gasten in alle Nederlandse hotels daalde licht maar was nog altijd 18% hoger dan in het derde kwartaal van 2019. Ook groepsaccommodaties wisten veel meer gasten (+20%) gasten te trekken en hebben daarmee het verlies door de pandemie bijna goedgemaakt. 

Kampeerterreinen houden groei vast

Kampeerterreinen ontvingen in het derde kwartaal 2,6 miljoen gasten, een groei van 3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. In vergelijking met 2019 een groei van 15%. Het aantal Nederlandse gasten dat in de pandemie sterk groeide, verminderde dit jaar met 11% maar was nog altijd 18% hoger dan in 2019. De winst voor kampeerterreinen zat deze zomer vooral bij de buitenlandse gasten, die groeiden van 357.000 naar 668.000 tot net boven het niveau van 2019. 

GastenLogiesaccommodaties

Huisjesterreinen leveren in

Als enige moesten de huisjesterreinen in het derde kwartaal van 2022 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021 inleveren. De 3,0 miljoen gasten betekenden een lichte afname (-1%) maar nog altijd 5% meer dan voor de pandemie. Ook hier zien we een sterke groei van het aantal buitenlandse gasten van 549.000 naar 960.000 en die zaten daarmee op 8% na weer op het niveau van 2019.

Sterke groei van Britse gasten

De meeste buitenlandse gasten komen uit Duitsland, bijna 2,2 miljoen. Daarnaast komen veel gasten uit België (714.000). In vergelijking met het derde kwartaal van 2021 is het aantal gasten uit het Verenigd Koninkrijk het meest toegenomen (naar 464.000). Van de intercontinentale gasten komen de meeste uit Amerika (524.000).

GastenLogiesaccommodaties

Wisselend beeld over provincies

In Noord-Holland nam het aantal gasten in het derde kwartaal van 2021 met 57 procent relatief het meest toe in vergelijking met het derde kwartaal van een jaar eerder. Dit kwam voor een deel door de toename van gasten in Amsterdam. Zuid-Holland en Noord-Brabant zagen een stijging van 10 procent of meer. In Overijssel, Gelderland en Zeeland daalde het aantal gasten. Dit zijn provincies waar over het algemeen Nederlandse gasten verblijven. Noord-Holland telde het hoogste aantal gasten, 4 miljoen. Hierna komen Zuid-Holland en Noord-Brabant met respectievelijk 1,8 en 1,5 miljoen gasten.

GastenLogiesaccommodaties
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/45/recordaantal-toeristen-boekt-overnachting-in-nederland
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, hotels, kampeerterreinen, campings, vakantieparken, huisjesterreinen, groepsaccommodaties, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, gasten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...