Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Marc Gerlings

Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave

Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Prijs moet inclusief bijkomende kosten duidelijk vermeld zijn.


Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.

 

Die kosten werden bijvoorbeeld vermeld onder het ‘i’-symbool. Dit is voor consumenten onduidelijk. De ACM heeft de aanbieders hierop aangesproken. Nu vermelden de onderzochte aanbieders hun prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten. De komende tijd blijft de ACM de vermelding van prijzen in de reisbranche in de gaten houden.

 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Consumenten baseren hun keuze vaak op de prijs. Dan mag het niet gebeuren dat consumenten pas aan het einde van het boekingsproces de totaalprijs te zien krijgen. Die was soms wel het dubbele van de oorspronkelijke aanbieding. Dit bemoeilijkt het vergelijken en kiezen voor consumenten. Wij zijn blij met de aanpassingen die zijn gedaan. Een duidelijke prijs is goed voor consumenten en creëert een eerlijk speelveld voor alle aanbieders.”

 

Onderzoek naar duidelijkere prijzen voor consumenten

Het is belangrijk dat consumenten duidelijke prijzen zien wanneer ze vakantiehuizen vergelijken of een vakantiehuis boeken. Daarom startte de ACM begin dit jaar met onderzoek naar de manier waarop aanbieders van vakantiehuizen hun prijzen vermelden. Onderdeel van het onderzoek was een praktijkproef naar het gedrag van consumenten die prijsinformatie zoeken en verwerken. De ACM heeft hierin samengewerkt met de ANWB en aanbieders van vakantiehuizen, Belvilla en EuroParcs. Deze partijen kozen er daarna voor een totaalprijs te tonen bij de eerste prijsvermelding.

 

Vervolgens heeft de ACM de websites van een aantal grote en kleine aanbieders van vakantiehuizen gecontroleerd. Bij alle aanbieders waren aanpassingen in de prijsweergave nodig. De ACM heeft hen een termijn gegeven om hun sites aan te passen. Uit de controle daarna bleek dat zij nu de prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten tonen. Naast EuroParcs en Belvilla tonen nu ook Center Parcs, Landal, Slagharen en Anzelhoef één totaalprijs op basis van het geselecteerde of maximum aantal personen en nachten. Roompot en Bungalowspecials voldoen ook aan de wettelijke norm waarbij de verplichte bijkomende kosten in de prijs worden getoond, maar zij gaan minder ver bij de opbouw en weergave van de prijs.

 

Hoe kijken consumenten naar de weergave van de prijs?

Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten het lastig vinden om prijzen te vergelijken wanneer die getoond worden zonder verplichte bijkomende kosten. De meeste consumenten zien de informatie onder het ‘i’-symbool niet (slechts 15% klikt erop). De bijkomende kosten worden daardoor voor de meeste websitebezoekers pas later in het boekingsproces duidelijk. Uit de praktijkproef blijkt dat consumenten graag aan het begin van het boekingsproces willen weten wat de totale verplichte kosten zijn. Consumenten vinden het daarnaast storend als prijzen in het winkelmandje uiteindelijk hoger zijn dan die op eerdere pagina’s.


Trefwoorden: vakantiepark, accommodatie, prijs, marketing, acm

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.