Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle
verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument &
Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren
verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de
prijs opgenomen. Dat mag niet.
Die kosten werden
bijvoorbeeld vermeld onder het ‘i’-symbool. Dit is voor consumenten
onduidelijk. De ACM heeft de aanbieders hierop aangesproken. Nu vermelden de
onderzochte aanbieders hun prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten.
De komende tijd blijft de ACM de vermelding van prijzen in de reisbranche in de
gaten houden.
Edwin van Houten,
directeur Consumenten van de ACM: "Consumenten baseren hun keuze vaak op de
prijs. Dan mag het niet gebeuren dat consumenten pas aan het einde van het
boekingsproces de totaalprijs te zien krijgen. Die was soms wel het dubbele van
de oorspronkelijke aanbieding. Dit bemoeilijkt het vergelijken en kiezen voor
consumenten. Wij zijn blij met de aanpassingen die zijn gedaan. Een duidelijke
prijs is goed voor consumenten en creëert een eerlijk speelveld voor alle
aanbieders.”
Onderzoek naar duidelijkere prijzen voor consumenten
Het is belangrijk dat
consumenten duidelijke prijzen zien wanneer ze vakantiehuizen vergelijken of
een vakantiehuis boeken. Daarom startte de ACM begin dit jaar met onderzoek
naar de manier waarop aanbieders van vakantiehuizen hun prijzen vermelden.
Onderdeel van het onderzoek was een praktijkproef naar het gedrag van
consumenten die prijsinformatie zoeken en verwerken. De ACM heeft hierin
samengewerkt met de ANWB en aanbieders van vakantiehuizen, Belvilla en
EuroParcs. Deze partijen kozen er daarna voor een totaalprijs te tonen bij de
eerste prijsvermelding.
Vervolgens heeft de
ACM de websites van een aantal grote en kleine aanbieders van vakantiehuizen
gecontroleerd. Bij alle aanbieders waren aanpassingen in de prijsweergave
nodig. De ACM heeft hen een termijn gegeven om hun sites aan te passen. Uit de
controle daarna bleek dat zij nu de prijzen inclusief de verplichte bijkomende
kosten tonen. Naast EuroParcs en Belvilla tonen nu ook Center Parcs, Landal,
Slagharen en Anzelhoef één totaalprijs op basis van het geselecteerde of
maximum aantal personen en nachten. Roompot en Bungalowspecials voldoen ook aan
de wettelijke norm waarbij de verplichte bijkomende kosten in de prijs worden
getoond, maar zij gaan minder ver bij de opbouw en weergave van de prijs.
Hoe kijken consumenten naar de weergave van de prijs?
Uit het onderzoek van
de ACM blijkt dat consumenten het lastig vinden om prijzen te vergelijken
wanneer die getoond worden zonder verplichte bijkomende kosten. De meeste
consumenten zien de informatie onder het ‘i’-symbool niet (slechts 15% klikt
erop). De bijkomende kosten worden daardoor voor de meeste websitebezoekers pas
later in het boekingsproces duidelijk. Uit de praktijkproef blijkt dat
consumenten graag aan het begin van het boekingsproces willen weten wat de
totale verplichte kosten zijn. Consumenten vinden het daarnaast storend als
prijzen in het winkelmandje uiteindelijk hoger zijn dan die op eerdere
pagina’s.