Geplaatst op: 28-11-2022
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2022-4

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

Hoe dik is de portemonnee van de consument

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

In de afgelopen jaren hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Sinds COVID-19 is deze vraag historisch hoog te noemen. Veel mensen blijven in Nederland recreëren dus goede exploitatieresultaten voor vakantieparken en Franse concerns en private equity die op zoek zijn naar uitbreiding in NL.

Mij werd recent gevraagd naar de afkoeling van de woningmarkt en of die afkoeling ook gaat gelden in de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Om die vraag te beantwoorden dient er eerst een beeld verkregen te worden van die afkoeling van de woningmarkt:

  • Vanuit hypotheekverstrekkers: daling van hypotheekaanvragen in de eerste twee kwartalen van dit jaar en de hypotheek bedragen dalen. Beide als gevolg van de stijgende rente;
  • Vanuit de makelaars: in de eerste twee kwartalen van dit jaar ziet men dalende huizenprijzen, minder biedingen, minder bezichtigingen en er wordt minder overboden. De grote gekte is voorbij, maar de huizenprijzen zijn nog steeds erg hoog;
  • DNB verwacht dit jaar nog een stijging van de huizenprijzen van 13,9% en daarna wordt het rustiger. In 2023 en 2024 verwacht men stijgingen van 3,7 en 2,5%.

Al met al dus signalen die de afkoeling bevestigen, althans: "De huizenmarkt is iets afgekoeld en de hypotheekrente is licht gedaald. Dit geeft huizenzoekers wat meer lucht. Nu misschien wel hét moment om een huis te kopen”, is te lezen op een site van een hypotheekaanbieder.

Gaat de afkoeling op de woningmarkt ook gevolgen hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven?

Ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. Die markt heeft zich namelijk ook heel anders gemanifesteerd dan de woningmarkt tijdens de bankencrisis in 2008 – 2011. De oorzaak daarvan is volgens mij terug te vinden in het feit dat er hele andere parameters gelden in de markt van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Alles is terug te voeren op (toekomstig) rendement en het aanbod van alternatieve investeringen. Over dit laatste schreef ik in mijn vorige column dat als gevolg van allerlei overheidsplannen (onder meer verduurzaming, huurregulering.), woningbeleggingen minder in trek zijn waardoor reguliere beleggers de watersport- en recreatiemarkt betreden.

Maar de belangrijkste pijler is het (toekomstig) rendement. Zolang binnenlandse recreatie een erg belangrijk onderdeel is/blijft van de hedendaagse consument, blijven de bestedingen op peil. Veel is afhankelijk van het consumentenvertrouwen en de omvang van de portemonnee van die consument.

De bestedingen in de recreatie zijn sinds het intreden van allerlei crisissen niet zo hoog geweest. Dit jaar zien we wel dat, sinds COVID geen echt issue meer is, een behoorlijk deel daarvan weer verschuift naar het buitenland.

De omvang van de portemonnee is lastig te voorspellen. Ondanks de inflatiecijfers trok men er onverminderd op uit dit jaar. De verwachting is wel dat er in het najaar wellicht een ander gevoel gaat ontstaan bij de consument. Het koopkrachtverlies is namelijk in tijden niet zo hoog geweest. Onze overheid heeft echter de koopkrachtreparatie plannen al klaarliggen.

Dus ik concludeer dat, zolang de consument blijft recreëren in NL, de afkoeling van de woningmarkt beperkte gevolgen zal hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, tweede woningen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...