Geplaatst op: 28-11-2022
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2022-4

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

Hoe dik is de portemonnee van de consument

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

In de afgelopen jaren hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Sinds COVID-19 is deze vraag historisch hoog te noemen. Veel mensen blijven in Nederland recreëren dus goede exploitatieresultaten voor vakantieparken en Franse concerns en private equity die op zoek zijn naar uitbreiding in NL.

Mij werd recent gevraagd naar de afkoeling van de woningmarkt en of die afkoeling ook gaat gelden in de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Om die vraag te beantwoorden dient er eerst een beeld verkregen te worden van die afkoeling van de woningmarkt:

  • Vanuit hypotheekverstrekkers: daling van hypotheekaanvragen in de eerste twee kwartalen van dit jaar en de hypotheek bedragen dalen. Beide als gevolg van de stijgende rente;
  • Vanuit de makelaars: in de eerste twee kwartalen van dit jaar ziet men dalende huizenprijzen, minder biedingen, minder bezichtigingen en er wordt minder overboden. De grote gekte is voorbij, maar de huizenprijzen zijn nog steeds erg hoog;
  • DNB verwacht dit jaar nog een stijging van de huizenprijzen van 13,9% en daarna wordt het rustiger. In 2023 en 2024 verwacht men stijgingen van 3,7 en 2,5%.

Al met al dus signalen die de afkoeling bevestigen, althans: "De huizenmarkt is iets afgekoeld en de hypotheekrente is licht gedaald. Dit geeft huizenzoekers wat meer lucht. Nu misschien wel hét moment om een huis te kopen”, is te lezen op een site van een hypotheekaanbieder.

Gaat de afkoeling op de woningmarkt ook gevolgen hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven?

Ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. Die markt heeft zich namelijk ook heel anders gemanifesteerd dan de woningmarkt tijdens de bankencrisis in 2008 – 2011. De oorzaak daarvan is volgens mij terug te vinden in het feit dat er hele andere parameters gelden in de markt van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Alles is terug te voeren op (toekomstig) rendement en het aanbod van alternatieve investeringen. Over dit laatste schreef ik in mijn vorige column dat als gevolg van allerlei overheidsplannen (onder meer verduurzaming, huurregulering.), woningbeleggingen minder in trek zijn waardoor reguliere beleggers de watersport- en recreatiemarkt betreden.

Maar de belangrijkste pijler is het (toekomstig) rendement. Zolang binnenlandse recreatie een erg belangrijk onderdeel is/blijft van de hedendaagse consument, blijven de bestedingen op peil. Veel is afhankelijk van het consumentenvertrouwen en de omvang van de portemonnee van die consument.

De bestedingen in de recreatie zijn sinds het intreden van allerlei crisissen niet zo hoog geweest. Dit jaar zien we wel dat, sinds COVID geen echt issue meer is, een behoorlijk deel daarvan weer verschuift naar het buitenland.

De omvang van de portemonnee is lastig te voorspellen. Ondanks de inflatiecijfers trok men er onverminderd op uit dit jaar. De verwachting is wel dat er in het najaar wellicht een ander gevoel gaat ontstaan bij de consument. Het koopkrachtverlies is namelijk in tijden niet zo hoog geweest. Onze overheid heeft echter de koopkrachtreparatie plannen al klaarliggen.

Dus ik concludeer dat, zolang de consument blijft recreëren in NL, de afkoeling van de woningmarkt beperkte gevolgen zal hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, tweede woningen

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...