Geplaatst op: 01-12-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-4

Holidayguru ziet kansen in citytrips

Chouchane: “47% geeft aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken”

Holidayguru ziet kansen in citytrips
Sami Chouchane (l) samen met countrymanager Nederland Jeroen van Boxem.

De reiswereld klimt uit het dal van de coronacrisis. Bedrijven zien weer kansen. Holidayguru vroeg zijn eigen community van klanten om hulp in de ontwikkeling van het eerste eigen reisaanbod. Citytrips blijken gewild en daarom vroegen we marketing- en salesmanager Nederland Sami Chouchane om uitleg van de markttrends.

De in Europa actieve aanbieder van reizen Holidayguru startte op 16 augustus met de verkoop van eigen reizen onder het label ‘Holidayguru Trips’. Met Trips wil Holidayguru het voor reizigers mogelijk maken om in één keer een stedentrip te boeken met een goed hotel, vervoer en een unieke activiteit. Nederland is daarbij het testland voor de andere grote markten van dit reismerk. "Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community,” aldus Sami Chouchane van Holidayguru. Voornamelijk citytours en culinaire ervaringen zijn gewild. Hoe gewild is de citytrip? In juli en begin van augustus werd in vergelijking met 2021 90% vaker gezocht naar het zoekwoord "stedentrip” via Google. Daarmee zijn stedentrips na een flinke coronadip weer terug van weggeweest. Uit onderzoek van Holidayguru onder eigen klanten blijkt dat vooral stedentrips naar Valencia, Rome, Barcelona en Istanboel in trek zijn. Wat wil de toerist? Hotel en activiteit dicht bij het centrum van de stad. Bij Holidayguru Trips boek je een citytrip met een goed hotel op maximaal 15 minuten afstand van het centrum. Zo kan je tijdens je stedentrip optimaal gebruik maken van je tijd en alle highlights van de stad ontdekken. Om de stedentrips goed aan te laten sluiten bij de wensen van de Holidayguru community vraagt de reiswebsite regelmatig om input via Facebook en Instagram. Met de honderden tips vanuit de community worden nieuwe Trips binnen een paar dagen klaargezet. "Op deze manier is een reis naar Venetië inclusief een bezoek aan Murano en Burano ontstaan,” zegt Sami van Holidayguru. "Met de feedback van onze bezoeker krijgen we hulp van meer dan 400.000 reisexperts voor het samenstellen van nieuwe pakketten.” Vakantiegangers die liever in Nederland verblijven kunnen ook bij Holidayguru Trips terecht. "Vooral het verblijf op de Veluwe inclusief toegang tot de Veluwse Bron was in de voorverkoop erg populair. Deze deal is vóór de officiële lancering al meer dan honderd keer geboekt.” De deal stond dan ook prominent op de webpagina.

We wilden graag meer weten over de kansen voor citytrips en de marktontwikkelingen. Sami Chouchane ging daar eens goed voor zitten.

"Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community”

Waarom hebben jullie specifiek gekozen voor citytrips en niet voor reizen in het algemeen?

"Vanuit onze huidige bezoekers kwamen regelmatig vragen binnen met betrekking tot het interessanter maken van een citytrip. Mensen waren op zoek naar wat een stad nog meer te bieden heeft. Daarnaast hebben we gezien dat er meer vraag was naar stedentrips via een reisorganisatie in verband met de coronacrisis. Veel van onze gebruikers boekte voor de coronapandemie de vlucht en accommodatie los van elkaar. Nu geeft toch 47% aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken. Vanuit die input & trend hebben we ervoor gekozen om stedentrips met een unieke activiteit aan te gaan bieden.”

Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor het toch in heel Noord-Europa actieve Holidayguru?

"De Nederlandse markt is heel belangrijk voor Urlaubsguru. In 2019 is het kantoor in Utrecht begonnen om een betere feeling met de markt te krijgen. Voorheen werkten we met een NL-team vanuit Duitsland. De resultaten zowel qua aantal bezoekers als omzet stegen elk jaar. Uiteraard heeft COVID deze groei belemmerd maar tegelijk hebben we wel de tijd gehad om ons eigen product (Holidayguru Trips) te ontwikkelen. Nederland is het pilotland voor het eigen product maar Duitsland zal later deze maand, net als Oostenrijk en Spanje ook volgen.”

Een stevig aanbod aan steden staat er nu. Zijn er nog meer fasen of stappen gepland in de ontwikkeling van dit city-aanbod?

"Zeker, zoals je nu kan zien bieden we eigenlijk alle populaire steden wel aan binnen Europa. De steden die iets minder standaard als citytrip worden gezien zullen snel volgen. We zijn sinds 1 augustus weer met een volledig team aan de slag en kunnen vanaf nu snel opschalen. Daarnaast gaan onze internationale collega’s ook aan de slag met het samenstellen van Trips wat zorgt voor meer kennis van diverse bestemmingen. Zo kunnen we echt samen groeien.”

In het persbericht staat specifiek citytrips maar op de site staat van allerlei, zoals autovakanties en aanbiedingen voor dagattracties. Waarom zoveel aandacht voor het aanbod aan citytrips?

"Onze focus ligt voornamelijk op citytrips. Aangezien we met een COVID crisis te maken hebben gehad zijn we tijdens de beta fase van Holidayguru Trips van start gegaan met aanbod in Nederland (weekendjes weg). Naast steden bieden we dus ook wellness arrangementen aan in Nederland, België en Duitsland. De keuze voor autovakanties en autorondreizen is simpelweg gemaakt vanwege de problemen op Schiphol en overige airports. De vraag vanuit bezoekers was dan ook of ze de deal met vlucht ook konden boeken zonder vlucht. Om dan zelf met de auto naar de bestemming te reizen. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook autovakanties en autorondreizen aan te bieden.”

"Zichtbaar zijn als bestemming is natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen”

De reisbranche herstelt zich van de coronacrisis. Hoe hard groeien jullie zonder dat de bubbel uit elkaar klapt?

"De grootste groei in omzet hebben we gezien in april en mei 2022. Deze maanden waren beter dan in dezelfde maanden voor COVID. Daarna liepen de resultaten wel weer iets terug maar we zien nu dat het weer goed aantrekt. Zeker de interesse in een stedentrip voor oktober neemt toe. Nu we live zijn met ons eigen label Holidayguru Trips kan de echte groei gaan beginnen en kunnen we naast de huidige activiteiten (affiliate) de groei voornamelijk halen uit extra inkomsten vanuit het eigen product. We zien het dan ook niet als een vervanging van, maar echt als een aanvulling op het huidige model.”

Waar moeten destinatie managementorganisaties actief op handelen?

"DMO’s hebben een hele belangrijke rol voor het herstel van het product stedentrips. Ook al is COVID over, er zijn toch regelmatig nog vragen en onduidelijkheden over diverse maatregelen die op bestemmingen van toepassing kunnen zijn. Laten we hopen dat de situatie zo blijft zoals het nu is maar informatievoorziening naar de consument en touroperator is echt heel erg belangrijk. Daarnaast is zichtbaar zijn als bestemming natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen. Zet die marketingmachine aan en laat zien wat je als stad te bieden hebt! Wij weten vervolgens wel hoe we de mensen kunnen overtuigen om niet alleen de standaard highlights te zien maar ook meer te ontdekken in de stad.”

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, stedelijk toerisme, citytrips

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...