Geplaatst op: 01-12-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-4

Holidayguru ziet kansen in citytrips

Chouchane: “47% geeft aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken”

Holidayguru ziet kansen in citytrips
Sami Chouchane (l) samen met countrymanager Nederland Jeroen van Boxem.

De reiswereld klimt uit het dal van de coronacrisis. Bedrijven zien weer kansen. Holidayguru vroeg zijn eigen community van klanten om hulp in de ontwikkeling van het eerste eigen reisaanbod. Citytrips blijken gewild en daarom vroegen we marketing- en salesmanager Nederland Sami Chouchane om uitleg van de markttrends.

De in Europa actieve aanbieder van reizen Holidayguru startte op 16 augustus met de verkoop van eigen reizen onder het label ‘Holidayguru Trips’. Met Trips wil Holidayguru het voor reizigers mogelijk maken om in één keer een stedentrip te boeken met een goed hotel, vervoer en een unieke activiteit. Nederland is daarbij het testland voor de andere grote markten van dit reismerk. "Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community,” aldus Sami Chouchane van Holidayguru. Voornamelijk citytours en culinaire ervaringen zijn gewild. Hoe gewild is de citytrip? In juli en begin van augustus werd in vergelijking met 2021 90% vaker gezocht naar het zoekwoord "stedentrip” via Google. Daarmee zijn stedentrips na een flinke coronadip weer terug van weggeweest. Uit onderzoek van Holidayguru onder eigen klanten blijkt dat vooral stedentrips naar Valencia, Rome, Barcelona en Istanboel in trek zijn. Wat wil de toerist? Hotel en activiteit dicht bij het centrum van de stad. Bij Holidayguru Trips boek je een citytrip met een goed hotel op maximaal 15 minuten afstand van het centrum. Zo kan je tijdens je stedentrip optimaal gebruik maken van je tijd en alle highlights van de stad ontdekken. Om de stedentrips goed aan te laten sluiten bij de wensen van de Holidayguru community vraagt de reiswebsite regelmatig om input via Facebook en Instagram. Met de honderden tips vanuit de community worden nieuwe Trips binnen een paar dagen klaargezet. "Op deze manier is een reis naar Venetië inclusief een bezoek aan Murano en Burano ontstaan,” zegt Sami van Holidayguru. "Met de feedback van onze bezoeker krijgen we hulp van meer dan 400.000 reisexperts voor het samenstellen van nieuwe pakketten.” Vakantiegangers die liever in Nederland verblijven kunnen ook bij Holidayguru Trips terecht. "Vooral het verblijf op de Veluwe inclusief toegang tot de Veluwse Bron was in de voorverkoop erg populair. Deze deal is vóór de officiële lancering al meer dan honderd keer geboekt.” De deal stond dan ook prominent op de webpagina.

We wilden graag meer weten over de kansen voor citytrips en de marktontwikkelingen. Sami Chouchane ging daar eens goed voor zitten.

"Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community”

Waarom hebben jullie specifiek gekozen voor citytrips en niet voor reizen in het algemeen?

"Vanuit onze huidige bezoekers kwamen regelmatig vragen binnen met betrekking tot het interessanter maken van een citytrip. Mensen waren op zoek naar wat een stad nog meer te bieden heeft. Daarnaast hebben we gezien dat er meer vraag was naar stedentrips via een reisorganisatie in verband met de coronacrisis. Veel van onze gebruikers boekte voor de coronapandemie de vlucht en accommodatie los van elkaar. Nu geeft toch 47% aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken. Vanuit die input & trend hebben we ervoor gekozen om stedentrips met een unieke activiteit aan te gaan bieden.”

Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor het toch in heel Noord-Europa actieve Holidayguru?

"De Nederlandse markt is heel belangrijk voor Urlaubsguru. In 2019 is het kantoor in Utrecht begonnen om een betere feeling met de markt te krijgen. Voorheen werkten we met een NL-team vanuit Duitsland. De resultaten zowel qua aantal bezoekers als omzet stegen elk jaar. Uiteraard heeft COVID deze groei belemmerd maar tegelijk hebben we wel de tijd gehad om ons eigen product (Holidayguru Trips) te ontwikkelen. Nederland is het pilotland voor het eigen product maar Duitsland zal later deze maand, net als Oostenrijk en Spanje ook volgen.”

Een stevig aanbod aan steden staat er nu. Zijn er nog meer fasen of stappen gepland in de ontwikkeling van dit city-aanbod?

"Zeker, zoals je nu kan zien bieden we eigenlijk alle populaire steden wel aan binnen Europa. De steden die iets minder standaard als citytrip worden gezien zullen snel volgen. We zijn sinds 1 augustus weer met een volledig team aan de slag en kunnen vanaf nu snel opschalen. Daarnaast gaan onze internationale collega’s ook aan de slag met het samenstellen van Trips wat zorgt voor meer kennis van diverse bestemmingen. Zo kunnen we echt samen groeien.”

In het persbericht staat specifiek citytrips maar op de site staat van allerlei, zoals autovakanties en aanbiedingen voor dagattracties. Waarom zoveel aandacht voor het aanbod aan citytrips?

"Onze focus ligt voornamelijk op citytrips. Aangezien we met een COVID crisis te maken hebben gehad zijn we tijdens de beta fase van Holidayguru Trips van start gegaan met aanbod in Nederland (weekendjes weg). Naast steden bieden we dus ook wellness arrangementen aan in Nederland, België en Duitsland. De keuze voor autovakanties en autorondreizen is simpelweg gemaakt vanwege de problemen op Schiphol en overige airports. De vraag vanuit bezoekers was dan ook of ze de deal met vlucht ook konden boeken zonder vlucht. Om dan zelf met de auto naar de bestemming te reizen. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook autovakanties en autorondreizen aan te bieden.”

"Zichtbaar zijn als bestemming is natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen”

De reisbranche herstelt zich van de coronacrisis. Hoe hard groeien jullie zonder dat de bubbel uit elkaar klapt?

"De grootste groei in omzet hebben we gezien in april en mei 2022. Deze maanden waren beter dan in dezelfde maanden voor COVID. Daarna liepen de resultaten wel weer iets terug maar we zien nu dat het weer goed aantrekt. Zeker de interesse in een stedentrip voor oktober neemt toe. Nu we live zijn met ons eigen label Holidayguru Trips kan de echte groei gaan beginnen en kunnen we naast de huidige activiteiten (affiliate) de groei voornamelijk halen uit extra inkomsten vanuit het eigen product. We zien het dan ook niet als een vervanging van, maar echt als een aanvulling op het huidige model.”

Waar moeten destinatie managementorganisaties actief op handelen?

"DMO’s hebben een hele belangrijke rol voor het herstel van het product stedentrips. Ook al is COVID over, er zijn toch regelmatig nog vragen en onduidelijkheden over diverse maatregelen die op bestemmingen van toepassing kunnen zijn. Laten we hopen dat de situatie zo blijft zoals het nu is maar informatievoorziening naar de consument en touroperator is echt heel erg belangrijk. Daarnaast is zichtbaar zijn als bestemming natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen. Zet die marketingmachine aan en laat zien wat je als stad te bieden hebt! Wij weten vervolgens wel hoe we de mensen kunnen overtuigen om niet alleen de standaard highlights te zien maar ook meer te ontdekken in de stad.”

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, stedelijk toerisme, citytrips

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...