Belgen zijn een belangrijk voor het inkomend toerisme voor Nederland. Maar er zit een groot verschil dagjes uit van de Belgen, brengt onderzoek van Toerisme Vlaanderen aan het licht. Voor het eerst is de markt van dagjes uit over een langere periode onderzocht. Dat leverde een mooie reportage op.
Gedurende een jaar noteerden de onderzoekers 81 miljoen Belgen op daguitstap naar Vlaanderen en Brussel. Daarvan gaan er bijna 18 miljoen naar de kust. De Kunststeden (Brugge, Gent, Antwerpen, Mechelen en Leuven) en Brussel zijn samen goed voor 30 miljoen Belgen op daguitstap. De overige 33 miljoen vinden plaats in de Groene Vlaamse Regio’s. Concreet betekent dit dat een Vlaming gemiddeld 9,7 daguitstappen per jaar maakt naar Vlaanderen en Brussel. Walen en Brusselaars maken gemiddeld 3,4 daguitstappen per jaar naar Vlaanderen en Brussel. Globaal gezien komen 8 op de 10 Belgen op daguitstap uit Vlaanderen zelf, de overige 20% uit Franstalig België. 1 op 5 gezelschappen (21%) op daguitstap reist met kinderen. Dit ligt iets hoger bij gezelschappen uit Franstalig België (28%). Gemiddeld bestaat een gezelschap op daguitstap uit 3,3 personen. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.