Geplaatst op: 30-11-2022
Auteur: Marc Gerlings

Vernieuwing musea provincie Groningen

Vernieuwing musea provincie Groningen

 

Nieuwe museumzalen met moderne presentatietechnieken worden mogelijk voor museum Nienoord in Leek door een subsidie van de provincie Groningen. Bij veel mensen is het museum bekend als het Nationaal Rijtuigmuseum. Het Streekhistorisch Centrum Stadskanaal verhuist en wordt meteen vernieuwd.


Museum Nienoord

Nienoord gaat de nieuwe zalen gebruiken om de vaste collectie op een interactieve manier te presenteren. Zo is het voor een breder publiek aantrekkelijk om naar het museum te gaan. Nienoord gaat ook een nieuw verhaal opzetten om de bijzondere collectie rijtuigen en sleden tentoon te stellen. In de gemoderniseerde entree (Oranjerie) kan het museum straks op een professionele manier bezoekers ontvangen. Het vernieuwde Nienoord gaat in het najaar van 2024 open. 


Streekhistorisch Centrum 

Het Streekhistorisch Centrum verhuist in het voorjaar van 2024 naar een centraal gelegen locatie in Stadskanaal en gaat nauw samenwerken met de bibliotheek. In het nieuwe centrum komt de nadruk te liggen op educatie en participatie. Het centrum gaat zich richten op jongeren en veel samenwerken met onderwijsinstellingen. Het is een plek waar het verhaal van de streek wordt verteld, waar de vaste collectie te zien is en waar het documentatiecentrum beter toegankelijk is dan op de huidige locatie. 

De musea worden niet alleen mooier en beter maar krijgen van de provincie ook de opdracht mee om meer bezoekers te trekken. De provincie draagt bij met een subsidie van € 125.000 om de vaste collectie van beide instellingen te vernieuwen en nieuwe bezoekers te trekken.


Gedeputeerde Erfgoed Mirjam Wulfse: "Met deze regeling stimuleren we musea en erfgoedinstellingen om Gronings erfgoed op een aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen en collecties langer in stand te houden. Beide instellingen maken cultuur op deze manier voor een breder publiek toegankelijk en interessant."


Musea en erfgoedinstellingen kunnen via de regeling 'Vernieuwing vaste presentatie erfgoed' subsidie krijgen om de presentatie van hun vaste collectie te vernieuwen. Door bijvoorbeeld te digitaliseren kunnen musea beter zichtbaar maken wat de provincie Groningen aan cultuur te bieden heeft.

Trefwoorden: museum, beleid, subsidie, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.