35 miljoenste rit OV-fiets
Op 30 november werd de 35 miljoenste ov-fietsrit gemaakt. Foto: NS
Sinds spoorbedrijf NS
in 2008 startte met de fietsverhuur, steeg elk jaar het aantal
abonnementhouders en het aantal fietsritten. Dit jaar bereikt NS een mijlpaal:
de 35 miljoenste OV-fietsrit.
In 2008 waren er al 50.000
abonnementhouders, die samen goed waren voor zo'n 450.000 ritten. In 15
jaar tijd is het aantal gebruikers gegroeid naar ruim 900.000 en maken
reizigers samen ruim 5 miljoen fietsritten per jaar. ‘’Forenzen op weg naar
een afspraak, studenten naar school of toeristen die een stad verkennen:
iedereen weet de OV-fiets goed te vinden. Niet voor niets is de OV-fiets het
meest gebruikte deelvervoer binnen NS.”, vertelt Marise Bezema,
verantwoordelijk voor de OV-fiets en OV-ebike.
Hoe zit het met de
combinatie fiets en trein?-
Gemiddeld komt bijna 40 procent van de treinreizigers op de fiets naar het
station. Na de treinreis nemen veel reizigers een OV-fiets om het laatste
stukje tot hun bestemming af te leggen. NS biedt op dit moment 22.000 fietsen
aan op bijna 300 locaties in Nederland: stations, bus- of metrohaltes en P+R
terreinen.
- Meer dan 3500
OV-fietsen zijn inmiddels uitgerust met het nieuwe slot, dat je kunt openen met
je OV-chipkaart. Stap voor stap krijgen steeds meer OV-fietsen het nieuwe slot.
- Ook startte NS
onlangs een proef met de OV-ebike op
station Driebergen-Zeist. Sinds vorige week kunnen reizigers deze fiets ook
beproeven op station Arnhem. Sinds 30 november staan de OV-ebikes ook in
Groningen. De proef met de OV-ebike duurt een jaar.
Trefwoorden: reizen, vervoer, fiets, trein, ov
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
19/11/24
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
|
19/11/24
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
|
15/11/24
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
|
15/11/24
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
|
15/11/24
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
|
08/11/24
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|