Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard. KLM haalt een voorbeeld van een vlucht tussen Amsterdam en Genève aan waar met een directe vlucht 120 kilometer korter wordt gevlogen en 1.400 kilogram CO2 kan worden bespaard. Voor de reizigers levert het 10 minuten kortere reistijd op. Volgens KLM-topvrouw Marjan Rintel draagt één Europees luchtruim direct positief bij aan de gezamenlijke ambitie van de luchtvaart om uitstoot te verminderen. "Door directere vluchten in Europa kunnen we 6 tot 10 procent CO2 besparen in Europa. Er ligt een enorme kans in Brussel om tot deze CO2-reductie te komen. Single European Sky is een cruciaal stukje van de puzzel om de CO2-uitstoot op korte termijn in Europa verder te verminderen.” KLM is druk bezig om op alle processen de CO2-uitstoot verminderen. "We werken samen met het Science Based Targets initiatief (SBTi) om de verlaging van CO2-uitstoot in lijn te brengen met het traject voor luchtvaart om ruim onder de 2°C-opwarming te blijven, zoals bepaald in het in 2015 ondertekende klimaatakkoord van Parijs” schrijft de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. "In Europees verband steunt KLM daarnaast de maatregelen in het Fit for 55-pakket die de luchtvaartindustrie echt helpen duurzamer te worden. Tevens is KLM deelnemer aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart in Nederland waarin concrete reductieplannen tussen de sector en overheid zijn overeengekomen.” Dat alles laat natuurlijk onverlet dat luchtvaart met haar kerosineverbruik in de basis enorm vervuilend is. Daaraan kan KLM met alle goede bedoelingen vooralsnog heel weinig doen.
Trefwoorden: duurzaam toerisme, luchtvaart, klimaat
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
19/11/24
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
|
19/11/24
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
|
15/11/24
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
|
15/11/24
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
|
15/11/24
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
|
08/11/24
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|