Geplaatst op: 07-12-2022
Auteur: Marc Gerlings

Strengere regels kortingsacties van-voor prijzen

Strengere regels kortingsacties van-voor prijzen


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) de controle op nepkortingen op. Vanaf 1 januari 2023 gelden strenge regels voor het geven van een korting.

"De normen zijn nu duidelijk. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. Deze regel biedt een goede basis voor ons toezicht. Consumenten hebben recht op echte kortingen. Ondernemers moeten stoppen met nepkortingen” aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. De nieuwe, strengere regels gelden vanaf 1 januari 2023 voor alle Nederlandse ondernemers die producten of diensten aanbieden aan consumenten.


Van-voor prijs moet wel echt zijn

Met ingang van 1 januari is de ACM bevoegd toezicht te houden op de regels voor van-voor prijzen. Deze regels gelden voor alle vormen van van-voor prijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages. Wat zijn deze regels? Het uitgangspunt is, dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die werd berekend in de 30 dagen voorafgaand aan de korting.


Voorbeelden veranderingen per 1 januari 2023

A)      Een bedrijf verhoogt de prijs van product X van €50 naar €70, om vervolgens 25 dagen later een kortingsactie van 35% te starten. De prijs mét korting is volgens het bedrijf €45,50. Met de komst van de nieuwe regels mag dit niet. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was €50. De 35% korting moet over die prijs berekend worden. De korting bedraagt in dit voorbeeld dus ‘slechts’ 9%.

 

B)      Een bedrijf verhoogt de prijzen van zijn producten twee weken voor een kortingsactie van €20 naar €50. Hierdoor kon hij onder de oude regels de korting ‘van €50, nu voor €15’ voeren. Onder de nieuwe regels is dit niet meer mogelijk en mag het bedrijf alleen nog maar de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen als van-prijs gebruiken, in dit geval dus ‘van €20, nu voor €15’. De hoge prijs van een paar dagen kan dus niet meer gebruikt worden om een hoge van-prijs te voeren. Hiermee voorkomen de nieuwe regels ‘nep’-kortingen.

 

Topics:Marketing

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...