Strengere regels kortingsacties van-voor prijzen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) de controle op nepkortingen op. Vanaf
1 januari 2023 gelden strenge regels voor het geven van een korting.
"De normen zijn nu duidelijk. Een korting moet een echte korting zijn op de
laagste prijs die eerder gold. Deze regel biedt een goede basis voor ons
toezicht. Consumenten hebben recht op echte kortingen. Ondernemers moeten
stoppen met nepkortingen” aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de
ACM. De nieuwe, strengere regels gelden vanaf 1 januari 2023 voor alle
Nederlandse ondernemers die producten of diensten aanbieden aan consumenten.
Van-voor prijs moet wel echt zijn
Met ingang van 1
januari is de ACM bevoegd toezicht te houden op de regels voor van-voor
prijzen. Deze regels gelden voor alle vormen van van-voor prijzen, zoals
doorgestreepte prijzen en percentages. Wat zijn deze regels? Het uitgangspunt
is, dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die werd berekend in de 30
dagen voorafgaand aan de korting.
Voorbeelden veranderingen per 1 januari 2023
A)
Een
bedrijf verhoogt de prijs van product X van €50 naar €70, om vervolgens 25
dagen later een kortingsactie van 35% te starten. De prijs mét korting is
volgens het bedrijf €45,50. Met de komst van de nieuwe regels mag dit niet. De
laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was €50. De 35% korting moet over die
prijs berekend worden. De korting bedraagt in dit voorbeeld dus ‘slechts’ 9%.
B)
Een
bedrijf verhoogt de prijzen van zijn producten twee weken voor een
kortingsactie van €20 naar €50. Hierdoor kon hij onder de oude regels de
korting ‘van €50, nu voor €15’ voeren. Onder de nieuwe regels is dit niet meer
mogelijk en mag het bedrijf alleen nog maar de laagste prijs in de afgelopen 30
dagen als van-prijs gebruiken, in dit geval dus ‘van €20, nu voor €15’. De hoge
prijs van een paar dagen kan dus niet meer gebruikt worden om een hoge
van-prijs te voeren. Hiermee voorkomen de nieuwe regels ‘nep’-kortingen.