Geplaatst op: 08-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots

Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots
Foto: Barbara Trienen

Twente Marketing heeft haar nieuwe visie op de vrijetijdseconomie gelanceerd. Onder de nieuwe slogan "Vrij zijn in Twente” zet Twente Marketing de komende jaren in op het ontsluiten van verhaallijnen over de Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw. Naast bezoekers komt de focus ook meer te liggen op  bewoners en op een jongere doelgroep. De vrijetijdssector levert namelijk een belangrijke bijdrage in het verhogen van het Bruto Twents Geluk. 

De kracht van Tukker-zijn 

Twente Marketing en ondernemers in de vrijetijdssector geloven in de kracht van het Tukker-zijn. Twents verantwoordelijkheidsgevoel en saamhorigheid zorgen ervoor dat dingen voor elkaar komen. Door de eigenzinnigheid van Tukkers zijn ze vrij van de mening van anderen en kunnen ze zichzelf zijn. Dit komt ergens vandaan. Door de verhalen over Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw te vertellen en te beleven krijgt het Tukkerschap wortels. Zo is het koepeltje op de Tankenberg in De Lutte één van die plekken waar belangrijke momenten uit het Twents verleden zich hebben afgespeeld. Door dit soort plekken met elkaar te verbinden wordt er gewerkt aan een aantrekkelijk nieuw vrijetijdsproduct, voor zowel inwoners als bezoekers aan Twente.  Bijzonder is ook dat Twente Marketing een manifest Vrij zijn in Twente heeft gelanceerd waar de kernwaarden zijn gedefinieerd. 

Bewust groeien en focus verleggen 

Nieuw vrijetijds-aanbod moet bijdragen aan Tukker trots, maar ook de jongere doelgroep weten aan te trekken. Door de focus te leggen op "Millennials”, 25-40 jarigen, kiest Twente Marketing voor bewuste groei. Deze doelgroep voegt niet alleen economische waarde toe, maar heeft ook een positieve impact op het leef -en vestigingsklimaat van Twente. Een belangrijke pijler voor een toekomstbestendig Twente. Tegelijkertijd is en blijft de regio een aantrekkelijke vakantiebestemming voor 55+ bezoekers.

Samenwerken aan Bruto Twents Geluk 

De vrijetijdseconomie maakt onderdeel uit van de integrale benadering voor een toekomstbestendige economie van Twente. De sector is een belangrijk middel dat bijdraagt aan grote Twentse opgaven beschreven in het strategieplan van Twente Board. Zoals het aantrekken van nieuw talent en het creëren van een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat. De vrijetijdseconomie heeft directe impact op het leefklimaat van Twente en is een belangrijk middel om, door de bezoeker als katalysator in te zetten, het Bruto Twents Geluk van de (toekomstige) inwoner te verhogen.  


Link: https://www.twentemarketing.com/onze-plannen/
Trefwoorden: beleid, dmo, regionale ontwikkeling, marketing

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...