Geplaatst op: 14-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme in balans? Hoe meet je dat?

Toerisme in balans? Hoe meet je dat?

Tijdens een online kennissessie is het DDL-onderzoek ‘Waardevol toerisme is werken aan balans’ gepresenteerd. Balans is al jaren een veel besproken onderwerp in toerisme. Maar wat is balans precies en hoe kun je dat meten? In het Data & Development Lab gingen onderzoekers van diverse kennis- en onderzoeksinstellingen eendrachtig aan de slag en ontwierpen een online tool rond een weegschaal met aan de ene kant de impact en aan de andere kant draagkracht.

Het doel van dit project is handvatten aan te reiken aan beleidsmakers, bestemmingsmanagers en onderzoekers voor het inzichtelijk maken van balans op hun bestemming. Belangrijkste conclusie is dat er niet één gouden formule voor toerisme in balans is. Elke bestemming heeft een eigen draagkracht die op momenten ook kan verschillen. Daardoor is de impact van toerisme op elke bestemming weer anders. 

Uitgebreide tool

CELTH, CBS en NBTC deden uitgebreid onderzoek zodat zij met de opgedane kennis bestemmingen kunnen helpen. Met het project ‘Waardevol toerisme is werken aan balans’ werd onderzocht welke invalshoeken belangrijk zijn bij het beoordelen en inzichtelijk maken van balans en welke data hiervoor gebruikt kunnen worden. De uitkomsten van het project zijn weergegeven in een online publicatie en bieden een overzicht van beschikbare data en mogelijke indicatoren voor het meten van verschillende deelonderwerpen die relevant zijn voor balans.  Bestemmingen kunnen uiteindelijk zelf bepalen welke indicatoren het beste aansluiten bij de aard van hun bestemming en onderzoeksvraag. Daarnaast zijn er in de publicatie diverse praktijkvoorbeelden in opgenomen van onderzoeken en studies die in de sector al zijn gerealiseerd.

Impact en draagkracht

Als basis voor de uitwerking van de verschillende onderdelen van balans is de weegschaal gebruikt. Met aan de ene kant van de weegschaal de "impact” en aan de andere kant de "draagkracht”. Deze twee zijden wil je als bestemming zoveel mogelijk "in balans” houden. De schaal met impact wordt primair bepaald door toeristisch-recreatieve druk. De andere kant van de weegschaal betreft draagkracht, ook wel carrying capacity genoemd. Er zijn verschillende deelonderwerpen bij draagkracht. Wat kan de natuurlijke omgeving aan? (ecologische draagkracht). Wat kan de bevolking aan? (sociale draagkracht, vaak ook draagvlak genoemd). Wat kan de bezoeker zelf aan? (psychologische draagkracht). Wanneer is de grens van voorzieningen en faciliteiten (resources) bereikt? (fysieke draagkracht). En hoe voorkom je dat je economisch te afhankelijk wordt van toerisme en recreatie? (economische draagkracht). Al met al gaat het in zo’n analyse nadrukkelijk niet om het opzoeken van maximale aantallen of bepalen van exacte grenswaarden, maar om een optimum. 

ToerismeInBalans

Beste bruikbare methoden 

Er is niet één methode die zowel impact als draagkracht onderzoekt. Het ging in elke methode om één kant van de weegschaal, terwijl balans pas zichtbaar wordt als je naar beide kanten kijkt. Daarom worden in deze publicatie per deelonderwerp de best bruikbare elementen van een reeks van methoden en artikelen op een rijtje gezet, kijkend naar de toepasbaarheid in Nederland. Een toets van de resultaten door een panel van experts om de gevonden waarden te duiden is een belangrijk onderdeel van het proces. 

Het project is uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), HZ University of Applied Sciences, Breda University of Applied Sciences (BUas) en NHL Stenden hogeschool - samenwerkend in Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH), en Saxion Hogeschool. Het project is mede mogelijk gemaakt vanuit het Data & Development Lab van NBTC, CELTH en CBS.

Verder lezen

De publicatie is beschikbaar in een online, interactieve vorm met allerlei bruikbare links en een printbare PDF-versie. https://ddlpublicaties.nbtc.nl/meten-van-balans

Trefwoorden: beleid, onderzoek, toerisme, overtoerisme, ondertoerisme, draagkracht, bestemmingen, dmo's

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...