Geplaatst op: 14-12-2022
Auteur: Marc Gerlings

Hotelonderzoek Europa: Nederlandse hotelier optimistisch

Hotelonderzoek Europa: Nederlandse hotelier optimistisch

 

Vergeleken met Europese hoteliers zijn Nederlandse hoteleigenaren een stuk positiever over de economische en financiële situatie waarin ze zich bevinden. Dat blijkt uit publicatie van de eerste European Accommodation Barometer 2022 van Statista, gespecialiseerd in markt- en consumentendata, in samenwerking met Booking.com. De zorgen gaan op dit moment stijgende energiekosten, economische omstandigheden en personeelskosten.

Optimistischer dan Europees gemiddelde

Uit de studie, die is uitgevoerd onder accommodatiebeheerders in 23 Europese landen, blijkt dat 81% van de Nederlandse eigenaren van een hotel of andere accommodatie positief terugkijkt op het afgelopen half jaar. Maar liefst 88% beoordeelt de huidige economische situatie zelfs als goed of zeer goed. "Een groot verschil met het Europese gemiddelde van 57%”, zegt Ben Schroeter, Director Strategic Engagement bij Booking.com. Aan de andere kant waren Nederlandse respondenten minder geïnteresseerd in overheidsbeleid, zoals steun tijdens de pandemie of tijdens een energiecrisis; 46% zei dat ze het belangrijk of zeer belangrijk vonden, in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 62%. Bovendien, terwijl 29% van de Europeanen verwachtte dat de impact van overheidsregulering tot op zekere hoogte schadelijk zou zijn, zei slechts 15% van de Nederlanders hetzelfde, wat wijst op de over het algemeen optimistischer vooruitzichten en het vertrouwen dat het overheidsbeleid de Nederlandse accommodatiesector zal ondersteunen.

Grootste uitdagingen

Op de vraag wat voor hoteliers de grootste uitdagingen zijn, verschillen de antwoorden niet veel per land. Alle Europese Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: hotel, onderzoek, energie, marketing, personeel, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.