Geplaatst op: 19-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Nederlandse regio’s kunnen voor toeristen en recreanten met een beperking veel toegankelijker worden. Dat vergt een integrale en continue strategische samenwerking van alle stakeholders. Zij moeten de klantreis van mensen met een beperking centraal stellen en ervaringsdeskundigen intensief bij het hele traject betrekken. Toegankelijkheid moet ook worden meegenomen in de ontwikkeling van de zogenaamde bewuste bestemming. In een bewuste bestemming wordt gastvrijheid en waarde gecreëerd voor iedereen.

Dat blijkt uit het project ‘Toegankelijke Bestemmingen’ waar de toegankelijkheid van diverse Nederlandse regio’s onder de loep is genomen. De resultaten van het uitgebreide project worden kernachtig samengevat in een infographic waar de klantreis centraal staat. In de toolkit leiden 12 prikkelende vragen tot activatie.

Toegankelijkheid start met bewustwording

Gedeputeerde Peter van ’t Hoog van de provincie Gelderland over het resultaat: "Ik ben blij met de handreikingen die zijn gedaan om de toegankelijkheid en de inclusie van het Gelderse recreatieaanbod beter te maken. Daaruit blijkt dat we aan de slag moeten en kunnen wat dat betreft nog gastvrijer zijn. En daar gaan we ons gezamenlijk voor inspannen.” 

Onderzoeker Brigitte Nitsch vat de kansen die uit het rapport naar voren komen mooi samen: "Een gedegen verhaal, uitgewerkt in een tool, dat voor de sector een nieuw inzicht geeft op inclusiviteit en toegankelijkheid.” Voor Martine Norden van de gemeente Berg en Dal begint werken aan toegankelijkheid bij kennis en bewustwording. "Daar levert dit onderzoek een mooie bijdrage aan. En met de toolkit kunnen we partijen al op een laagdrempelige manier in de actiestand krijgen. De toolkit is to the point en praktisch. Daar houden ondernemers van!” 

Jeroen Klijs, lector maatschappelijke impacts van toerisme van Breda University of Applied Sciences geeft daarbij aan "Dit project heeft laten zien dat toegankelijkheid een belangrijke component kan zijn binnen het ontwikkelen van Bewuste Bestemmingen.”

Ervaringsdeskundigen betrekken

Toegankelijk toerisme en recreatie is geen geïsoleerde kwestie. Het ontwerpen van (regionaal) recreatieaanbod voor iedereen betekent namelijk winst voor alle bezoekers én bewoners. Dat begint bij het bewustzijn dat ontwerpen met echte aandacht -met de mens voor ogen- de basis moet zijn. Projectleider Karin Stiksma van Joint Projects heeft voor regio’s die een eerste stap willen zetten nog wel wat tips: "Betrek ervaringsdeskundigen bij het onderzoeken van de klantreis naar jouw bestemming. Daarmee hoor je direct hun ervaring en wat zij nodig hebben om een leuk dagje uit of nachtje weg te hebben. Vaak zijn dat verrassend kleine zaken die je al had of al deed als ondernemer. Alleen moet je ze anders positioneren of bereikbaar maken. Daarmee maak je écht direct impact als regio!”

Het project Toegankelijke Bestemmingen

Het project ‘Toegankelijke Bestemmingen is uitgevoerd door Joint Projects, Hogeschool Utrecht, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden in opdracht van de provincie Gelderland, gemeente Berg en Dal-RvN@, regio Achterhoek en regio Vechtdal met steun van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Verder lezen?

Lees op de CELTH-site de uitgebreide samenvatting en de links naar het rapport, de infographic en de toolkit.

Trefwoorden: beleid, CELTH, toerisme, recreatie, toegankelijkheid, inclusiviteit, onderzoek

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.