Geplaatst op: 19-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Nederlandse regio’s kunnen voor toeristen en recreanten met een beperking veel toegankelijker worden. Dat vergt een integrale en continue strategische samenwerking van alle stakeholders. Zij moeten de klantreis van mensen met een beperking centraal stellen en ervaringsdeskundigen intensief bij het hele traject betrekken. Toegankelijkheid moet ook worden meegenomen in de ontwikkeling van de zogenaamde bewuste bestemming. In een bewuste bestemming wordt gastvrijheid en waarde gecreëerd voor iedereen.

Dat blijkt uit het project ‘Toegankelijke Bestemmingen’ waar de toegankelijkheid van diverse Nederlandse regio’s onder de loep is genomen. De resultaten van het uitgebreide project worden kernachtig samengevat in een infographic waar de klantreis centraal staat. In de toolkit leiden 12 prikkelende vragen tot activatie.

Toegankelijkheid start met bewustwording

Gedeputeerde Peter van ’t Hoog van de provincie Gelderland over het resultaat: "Ik ben blij met de handreikingen die zijn gedaan om de toegankelijkheid en de inclusie van het Gelderse recreatieaanbod beter te maken. Daaruit blijkt dat we aan de slag moeten en kunnen wat dat betreft nog gastvrijer zijn. En daar gaan we ons gezamenlijk voor inspannen.” 

Onderzoeker Brigitte Nitsch vat de kansen die uit het rapport naar voren komen mooi samen: "Een gedegen verhaal, uitgewerkt in een tool, dat voor de sector een nieuw inzicht geeft op inclusiviteit en toegankelijkheid.” Voor Martine Norden van de gemeente Berg en Dal begint werken aan toegankelijkheid bij kennis en bewustwording. "Daar levert dit onderzoek een mooie bijdrage aan. En met de toolkit kunnen we partijen al op een laagdrempelige manier in de actiestand krijgen. De toolkit is to the point en praktisch. Daar houden ondernemers van!” 

Jeroen Klijs, lector maatschappelijke impacts van toerisme van Breda University of Applied Sciences geeft daarbij aan "Dit project heeft laten zien dat toegankelijkheid een belangrijke component kan zijn binnen het ontwikkelen van Bewuste Bestemmingen.”

Ervaringsdeskundigen betrekken

Toegankelijk toerisme en recreatie is geen geïsoleerde kwestie. Het ontwerpen van (regionaal) recreatieaanbod voor iedereen betekent namelijk winst voor alle bezoekers én bewoners. Dat begint bij het bewustzijn dat ontwerpen met echte aandacht -met de mens voor ogen- de basis moet zijn. Projectleider Karin Stiksma van Joint Projects heeft voor regio’s die een eerste stap willen zetten nog wel wat tips: "Betrek ervaringsdeskundigen bij het onderzoeken van de klantreis naar jouw bestemming. Daarmee hoor je direct hun ervaring en wat zij nodig hebben om een leuk dagje uit of nachtje weg te hebben. Vaak zijn dat verrassend kleine zaken die je al had of al deed als ondernemer. Alleen moet je ze anders positioneren of bereikbaar maken. Daarmee maak je écht direct impact als regio!”

Het project Toegankelijke Bestemmingen

Het project ‘Toegankelijke Bestemmingen is uitgevoerd door Joint Projects, Hogeschool Utrecht, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden in opdracht van de provincie Gelderland, gemeente Berg en Dal-RvN@, regio Achterhoek en regio Vechtdal met steun van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Verder lezen?

Lees op de CELTH-site de uitgebreide samenvatting en de links naar het rapport, de infographic en de toolkit.

Trefwoorden: beleid, CELTH, toerisme, recreatie, toegankelijkheid, inclusiviteit, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...