Geplaatst op: 02-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Oorlogsmuseum Overloon populairst op TikTok

Oorlogsmuseum Overloon populairst op TikTok

Een bijzonder succes voor een relatief klein museum op TikTok. Het Oorlogsmuseum in het Brabantse Overloon heeft op TikTok de meeste views, maar liefst 9,4 miljoen. Het Rijksmuseum volgt met 4,5 miljoen op een respectabele afstand. Het Stedelijk Museum completeert de Top 3 met 2,2 miljoen views. Volgens het museum levert die belangstelling ook daadwerkelijk bezoek op.

Lars Janssen, bij Oorlogsmuseum Overloon verantwoordelijk voor het TikTok account reageert op LinkedIn verheugd. "Je hoeft niet de meeste bezoekers te trekken of de hoogste naamsbekendheid te hebben om de grootste op TikTok te zijn." Volgens Janssen is TikTok zeker relevant voor het museum. "Uit bezoekersonderzoek blijkt dat mensen ons museum bezoeken omdat ze een filmpje zagen in hun feed." Bijzonder is dat alle de door het museum geplaatste video's educatief zijn. "Educatie is niet saai maar scoort."

Top 10 Nederlandse musea op TikTok


         x 1.000
Oorlogsmuseum Overloon          9.448 
Rijksmuseum          4.463 
Stedelijk Museum          2.192 
NEMO Science Museum          1.748 
Amsterdam Museum          1.283 
Nationaal Militair Museum          1.278 
Luchtvaartmuseum Aviodrome          1.244 
Anne Frank Huis          1.091 
Moco Museum             957 
Museum Het Rembrandthuis             765

Bron: TikTok

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, sociale media

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.