Geplaatst op: 05-01-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Veel online gezocht naar vakanties

Veel online gezocht naar vakanties
Afbeelding van Michelle Raponi via Pixabay

Nederlanders hebben zich in 2022 vaker op vakanties georiënteerd dan in 2019. Vooral thema’s als kamperen, all-inclusive en roadtrip zijn populair. Er wordt minder gezocht op bestemmingen. Ook is er een explosieve groei in online zoekopdrachten voor vakanties naar Curaçao. Dat blijkt uit onderzoek dat Vakantiebeurs heeft laten uitvoeren naar het online zoekgedrag van consumenten rondom vakanties.

Marleen Rompen, beursmanager Vakantiebeurs: "Dit onderzoek laat interessante resultaten zien van een reisbranche die volop in ontwikkeling is. Een interessante ontwikkeling is bijvoorbeeld dat het thema van een vakantie veel belangrijker is geworden dan de bestemming. En qua bestemmingen zien we dat het Caribisch gebied in opmars is.”

OnderzoekVakantiebeurs

Themavakanties populair in 2022

Consumenten kiezen steeds vaker op basis van thema hun vakantie zoals adults-only, all-inclusive of roadtrip. De bestemming van de vakantie is hierin minder belangrijk geworden. Zo blijft kamperen ook na corona onverminderd populair en is het zoekgedrag rondom termen als ‘kamperen’ en ‘camping’ vervijfvoudigd. Ook opvallend is dat Nederlanders anderhalf keer zo vaak online naar all-inclusive vakanties zoeken. Andere populaire thema’s zijn het maken van een roadtrip met een groei van 52% en het boeken van een adults-only vakantie wat met een derde is gegroeid ten opzichte van 2019. Last minute vakanties zijn ook populairder geworden met een groei van 43%.

OnderzoekVakantiebeurs


Ook de Vakantiebeurs ziet dat inspelen op vakantiethema’s een goed idee is. Marleen Rompen: "We zijn ontzettend blij dat we na twee jaar weer een inspirerende beurs kunnen organiseren voor vakantiegangers. Tijdens een bezoek aan Vakantiebeurs kun je in één dag de wereld rond om volop inspiratie op te doen voor je volgende reis. Voor elk thema zijn er verschillende exposanten aanwezig of je nu op all-inclusive vakantie wilt of een rondreis wilt maken.”

"De 52e editie van Vakantiebeurs is van donderdag 12 tot en met zondag 15 januari in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Op dinsdag 10 januari is het Travel Congress en op woensdag 11 januari de traditionele Vakdag."

Explosieve groei in zoekopdrachten naar Curaçao

Een verrassende bestemming in de top 5 van populairste vakantiebestemmingen is Curaçao op plaats 4. Met een groei in zoekvolume van bijna 400% ten opzichte van 2019 is Curaçao met recht populair te noemen. Curaçao werd gedurende de coronaperiode door Nederlanders als veilige keuze voor een vakantie gezien, wat de groei in populariteit ten opzichte van 2019 zou kunnen verklaren. Ook de interesse voor Kroatië is groot met een groei van meer dan 60% ten opzichte van 2019. Daarmee sluit Kroatië de top 5 van populairste bestemmingen af op de vijfde plaats. Andere bekende vakantiebestemmingen in de top 5 zijn Spanje (plaats 1), Griekenland (plaats 2) en Turkije (plaats 3).

OnderzoekVakantiebeurs

Albanië, Costa Rica en Hurghada zijn de snelst stijgende vakantiebestemmingen

De snelst opkomende vakantiebestemming van 2022 is Albanië. Marleen Rompen: "Afgelopen jaar was Albanië de bestemming van het tv-programma ‘Wie is de Mol’. Dit zou de opkomende populariteit van dit land kunnen verklaren.” Costa Rica en Hurghada in Egypte vullen de top 3 aan. De grootste groei is er voor het Comomeer in Italië. Ook hier lijken de populaire vakantiethema’s doorslaggevend in de keuze voor een bestemming. Zo is Egypte een populaire all-inclusive bestemming en is het Comomeer een rustige bestemming voor een kampeervakantie. Zo blijkt uit onderzoek.

OnderzoekVakantiebeurs


Het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Red Online Marketing in opdracht van Vakantiebeurs. De data uit dit onderzoek zijn vergaard door het online zoekgedrag van 2022 te vergelijken met het zoekgedrag in 2019 en de trends in het zoekgedrag van 2022 te vergelijken met 2021 voor de Nederlandse markt.

Trefwoorden: vakanties, vakantietypen, bestemmingen

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
    In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
    31/01/25
    Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
    Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
    Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
    30/01/25
    Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
    Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
    30/01/25
    Exclusief voor leden
    Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
    In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
    29/01/25
    Exclusief voor leden
    5 grote museale ontwikkelingen in New York
    In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
    28/01/25
    Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
    Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
    28/01/25
    Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
    De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

    ||| Agenda |||

    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...