“Een ebitda van 14 á 15% is nodig maar dat halen horecabedrijven niet”
Krapte op de arbeidsmarkt neemt licht af in 2023. Nog steeds zwaar tekort aan koks. Dat meldde Robèr Willemsen vanmorgen bij de verwachtingen voor de horeca voor 2023. De voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland kwam met een lastige boodschap. De brancheorganisatie is blij met de groei. Personeelstekorten, hoge inkoopprijzen en inflatie geven een vertekend beeld aan de gestegen omzet van de horeca in 2022. Toerisme is een speerpunt voor de brancheorganisatie dit jaar. Een serieuze toon op toch een blije vakbeurs Horecava 2023 die eindelijk weer kan plaatsvinden.Na twee jaar vol coronamaatregelen en lockdowns weten gasten de horeca weer goed te vinden. De omzet van de sector zat in 2022 met 25,9 miljard euro iets boven het niveau van pre-coronajaar 2019. De fastfoodketens en lunchrooms zijn zelfs ruim boven het niveau van 2019 gestegen. Maar dit betekent niet dat de branche uit de financiële zorgen is. Vanwege onder meer de hoge inkoopprijzen, stijgende energiekosten en huren, worden ondernemers enorm in hun verdiencapaciteit beperkt, meent KHN. Verschillende energiesteunmaatregelen vanuit de overheid bieden enige compensatie, maar zijn niet voldoende om te voorkomen dat de rendementen zwaar onder druk staan. Op de vraag of ondernemers de prijsstijgingen moeten doorberekenen aan de gast, komt Willemsen met een breed antwoord. Er is geen eenduidige aanpak mogelijk. "Gun jezelf als ondernemer een eerlijke beloning”Willemsen: "Een ebitda van 14 tot 15% is nodig voor bedrijven om gezond te blijven en dat halen ondernemers nu niet.” Over het doorberekenen van de prijzen om toch voldoende omzet en vet op de botten te krijgen, antwoord de voorzitter. "Iedere ondernemer gaat over >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Trefwoorden: horeca, trends, ondernemer, economie, arbeidsmarkt, politiek
|
|
31/01/25
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
|
31/01/25
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
|
31/01/25
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
|
30/01/25
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
|
30/01/25
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
|
29/01/25
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
|
28/01/25
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
|
28/01/25
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
|
|
06/02/25 t/m 10-02-25
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
11/03/25
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het Trendco...
|
24/03/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
|
|