Geplaatst op: 09-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

“Een ebitda van 14 á 15% is nodig maar dat halen horecabedrijven niet”

“Een ebitda van 14 á 15% is nodig maar dat halen horecabedrijven niet”
Krapte op de arbeidsmarkt neemt licht af in 2023. Nog steeds zwaar tekort aan koks.
Dat meldde Robèr Willemsen vanmorgen bij de verwachtingen voor de horeca voor 2023. De voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland kwam met een lastige boodschap. De brancheorganisatie is blij met de groei. Personeelstekorten, hoge inkoopprijzen en inflatie geven een vertekend beeld aan de gestegen omzet van de horeca in 2022. Toerisme is een speerpunt voor de brancheorganisatie dit jaar. Een serieuze toon op toch een blije vakbeurs Horecava 2023 die eindelijk weer kan plaatsvinden.

Na twee jaar vol coronamaatregelen en lockdowns weten gasten de horeca weer goed te vinden. De omzet van de sector zat in 2022 met 25,9 miljard euro iets boven het niveau van pre-coronajaar 2019. De fastfoodketens en lunchrooms zijn zelfs ruim boven het niveau van 2019 gestegen. Maar dit betekent niet dat de branche uit de financiële zorgen is. Vanwege onder meer de hoge inkoopprijzen, stijgende energiekosten en huren, worden ondernemers enorm in hun verdiencapaciteit beperkt, meent KHN. Verschillende energiesteunmaatregelen vanuit de overheid bieden enige compensatie, maar zijn niet voldoende om te voorkomen dat de rendementen zwaar onder druk staan. Op de vraag of ondernemers de prijsstijgingen moeten doorberekenen aan de gast, komt Willemsen met een breed antwoord. Er is geen eenduidige aanpak mogelijk.

"Gun jezelf als ondernemer een eerlijke beloning”

Willemsen: "Een ebitda van 14 tot 15% is nodig voor bedrijven om gezond te blijven en dat halen ondernemers nu niet.” Over het doorberekenen van de prijzen om toch voldoende omzet en vet op de botten te krijgen, antwoord de voorzitter. "Iedere ondernemer gaat over >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: horeca, trends, ondernemer, economie, arbeidsmarkt, politiek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.