Geplaatst op: 10-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Horeca zoekt zijn weg in energie- en klimaatcrisis

Horeca zoekt zijn weg in energie- en klimaatcrisis
De winnaars van de categorieën met in het midden de overall winnaar. Foto: Horecava


Op de vakbeurs Horecava worden op de eerste dag de innovatie awards uitgereikt. Daarbinnen is de Karel de Vos Award speciaal voor duurzame innovaties in het leven geroepen. Deze keer leek die speciale award overbodig. Bijna alle winnaars betrekken de energie- of klimaatcrisis in hun oplossingen. De overall winnaar ook, het alternatief voor vlees Redefine Meat mocht de grote prijs op het podium ontvangen bij de start van de Horecava 2023.

Overall winnaar: Redefine Meat

Redefine Runder bavette is een sappig, plantaardig stuk vlees. Dit malse stuk vlees kan je grillen of bakken. Zowel veganisten als vleesliefhebbers kunnen genieten van vlees, zonder concessies te doen aan smaak of duurzaamheid. Redefine Meat besteedde meerdere jaren aan onderzoek naar onder meer textuur en smaak van dit plantaardige alternatief. Een greep uit de opmerkingen uit het juryrapport van de vakjury.


"Deze inzending laat zien dat je door middel van omdenken ook mee kan gaan in de huidige ontwikkelingen op het gebied van plant-based producten zonder op "hol” te slaan.


Het geeft je een andere beleving van vlees die het origineel goed benaderd. Hetgeen ook in de tenaamstelling tot zijn recht komt. Kwalitatief goed product dat goed valt. Zowel visueel als smaaktechnisch.


Men heeft hier jarenlang aan gewerkt waarbij men het gebruik van nieuwe technologieën niet uit de weg is gegaan. Vanuit de markcijfers blijkt dat 80 % van de vleesconsumptie zit in de zogenaamde ‘whole-cuts’. Het assortiment en productie is dan ook hierop aangepast."


De innovatie awards zijn opgedeeld naar categorieën. Hierin zijn meerdere innovaties te vinden die goed passen bij het bedrijfsleven in recreatie en toerisme.

Categorie Food & Beverage

Onder deze categorie vallen producten met nieuwe smaken, smaakcombinaties of toepassingen. Vernieuwend in de markt, verrassend voor de gast, bedrijfseconomisch interessant voor de ondernemer. Alle voedingsmiddelen (in alle staten van verwerking; van vers tot kant-en-klaar) en dranken. Ook food & beverage producten uit streek en regio vallen binnen deze categorie.


Redefine Meat heeft in deze categorie gewonnen met het product 'Redefine Runder Bavette'.  Deze winnaar werd uit de categoriewinnaars gekozen tot overall winnaar van de Horecava Innovatio.n Award.

Redefine Meat gebruikt voor hun vleesproducten technologie, in plaats van dieren. Zij noemen dit New-Meat™ omdat het dezelfde smaak, textuur, mondgevoel en veelzijdigheid heeft als dierlijk vlees, maar dan 100% plantaardig is. Zij ontwikkelen hun producten aan de hand van een diepgaande studie naar de aspecten van vlees. Het vlees is gemaakt in samenwerking met toonaangevende vleesexperts, slagers, en chef-koks in de wereld om zo hun klanten de ultieme vleeservaring te bieden.


Categorie Equipment & Services

Onder deze categorie vallen producten of systemen die het werk voor ondernemers en medewerkers vergemakkelijken, verlichten, verminderen, bespoedigen of veraangenamen. Of technieken die zorgen voor betere kwaliteit van het horecaproduct, prestatie-verhogende apparatuur, technologie (bijvoorbeeld robots), installaties en gereedschappen. FrieteRia-BrasseRia / infratuur.nl  heeft met haar infrarood frituur de award gewonnen in deze categorie. 


De verhoogde gasprijzen zorgen ervoor dat vele cafetaria’s willen switchen van energiebron van hun frituurpan. FrieteRia-BrasseRia / infratuur.nl  biedt hiervoor een oplossing namelijk een frituurpan die wordt verwarmd met infraroodpanelen. Dit is een relatief goedkope en eenvoudige energietransitie in cafetaria’s. FrieteRia-BrasseRia / infratuur.nl  wil bestaande bakwanden van frituurpannen ombouwen tot infraroodpanelen, zodat de cafetaria’s van het gas af kunnen. 


De jury: "Echt een oplossing voor één van de grootste problemen van deze tijd: energiekosten. Daarnaast heeft het product nog meer voordelen. Minder olie nodig, geen open vuur meer en makkelijk te reinigen. De techniek kan ook in andere toepassingen ingezet worden. Echt innovatie die vanuit Horeca zelf is ontstaan."


Categorie Concepts, Interior & Design

Onder deze categorie vallen producten, voor zowel interieur en exterieur, die bijdragen aan een betere uitstraling van bedrijven, die voor gasten sfeer- en comfort-verhogend zijn, die voor beleving zorgen of die bijdragen aan hogere omzetten. Denk bijvoorbeeld aan meubilair & stoffering, verlichting, servies, bestek & glaswerk en decoraties. Sit & Heat en Satelliet hospitality furniture won met de Celsius terrasstoel. 


Satelliet Meubelen lanceert, in samenwerking met Sit & Heat, de Celsius terrasstoel met geïntrigeerd verwarmd systeem. Deze geeft comfort én is energiebesparend. Buitenkachels op gas of elektriciteit verbruiken veel energie. Met de Celsius buitenstoel is het gebruik van een terrasverwarmer niet meer nodig. De energiebesparing is 95% in vergelijking met traditionele verwarmingssystemen.


Categorie Digital, Apps & Social Media

Onder deze categorie vallen mobiele en digitale toepassingen voor gasten, consumenten en/of ondernemers binnen de horeca en foodservice industrie die de kwaliteit en beleving vergroten en/of het ondernemen makkelijker maken en/of het rendement verhogen. Lacoly is de winnaar in deze categorie met een oplossing voor whatsapp en instagram communicatie in de horeca en hotels.


De jury: "Het concept is simpel & snel te begrijpen waardoor het breed inzetbaar is. Het draait op bestaande technieken de iedereen gebruikt. Wie heeft er immers niet whatsapp op zijn telefoon? Dat maakt de introductie van nieuwe apps overbodig. De presentatie was een aangename verrassing. Jonge, frisse en enthousiaste ondernemer. Er is goed nagedacht over de implementatie.  Lacoly is (nog) geen groot bedrijf. Het zijn kleine ondernemers met de potentie om veel hotels en andere horecabedrijven te helpen. "


Duurzaamheid, Karel de Vos Award

De Clique Circulaire Bakken wint de Karel de Vos Award.  Het is een overkoepelende categorie voor duurzaamheid en er wordt één inzending beloond met deze prijs, vernoemd naar de initiatiefnemer van de Horecava Innovation Award. De Clique gebruikt het 'afval' uit de stad om de stad te voeden. Met kleine inspanning van alle partijen verandert afval in waardevolle grondstoffen en foodproducten. 


Het systeem werkt als volgt. Lokale horeca en cateringbedrijven ontvangen 20 liter plastic retourbakken van het type mayonaise-emmer, om hun snij- en etensresten in te deponeren. Schoon, afsluitbaar, zonder vieze geurtjes. Er wordt gecoacht op goed scheiden en gedragsverandering. De gelabelde bakken worden opgehaald per vrachtfiets en in de hub (loods) geleegd, geregistreerd, gereinigd en weer retour gestuurd. 


Op de verzamelde koffiedrap groeien bij een plaatselijke kweker oesterzwammen voor gebruik in de keuken. Hier worden onder meer bitterballen van gemaakt. Uit sinaasappelschillen perst een kleine lokale voedselproducent sinaasappelolie voor schoonmaakmiddelen of als smaakmaker in bijvoorbeeld bier. De rest wordt gecomposteerd tot een rijke compost, waar weer kruiden op mogen groeien. De ondernemer heeft tot 70% minder waste en een goed verhaal naar zijn klanten.

"De cirkel is aardig rond" vindt de jury. "Een unieke lokale samenwerking tussen horeca en kleinschalige voedselproducenten. Nu nog alleen in Utrecht maar de Clique kijkt naar groter Den Haag. Elke keer vanuit een locale hub rustig groeien, dat is de opzet. In al zijn eenvoud de meest duurzame innovatie van 2023. Daarom: overtuigdend winnaar van de Karel de Vos Duurzaamheid Award! "

 

 

 

 

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, innovatie, gastvrijheid, energie, klimaat

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...