Geplaatst op: 10-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch
Magazine R&T december 2022.


Net voor Kerstmis 2022 verscheen het decembernummer van magazine R&T. Met op de voorkant het  spiegelende depot van Boijmans dat zo kenmerkend is geworden in de Rotterdamse skyline. Niet voor niks die keuze. In dit nummer gaan we uitgebreid in op die andere manier van storytelling door DMO’s van het verhaal van Nederland onder de naam New Dutch. En nog heel veel meer ...

 

De opening is voor Brigitte Ars. In het interview legt ze uit waarom ze pleit voor extra avontuur in je leven. Die lessen kun je ook vertalen naar toerisme. "Als je de drempel hebt genomen, werkt avontuur verrassend verfrissend.” Brigitte is ook docent bij BUas.

Klaas van Erp trekt je weer naar de realiteit. De overdrachtsbelasting op vastgoed in de sector gaat omhoog. Dat verandert de kijk op de prijzen.

Wil je meer weten over het verband erfgoed en bezoekers? Lees dan zeker de veranderingen die plaatsvinden in Prinsenhof in Delft. De architecten hebben hun plan af en op een slimme manier koppelen ze binnen (museum) aan buiten (de voetgangers langs het museum).

Via de horeca verdienen de toeristische sector en de attracties goed geld. Maar nu wordt het oppassen, waarschuwt Inga Blokker (FSIN). Door de getallen in dit artikel ga je opeens anders kijken naar de jongere generaties, vooral generatie Z valt op.

Gletsjers? We konden in oktober en november niet voorzien hoe zacht de winter in de Alpenlanden zou zijn. In dit artikel blikt Anke Arts op haar ervaring met een toeristisch bezoek aan gletsjer Hintertuxer.

Van het CELTH-team hebben we al veel waardevol onderzoekswerk laten zien. Dat team weet altijd weer je als vakgenoot aan het denken te zetten. Onderzoek en interpretatie, dat is mensenwerk. Juist nu is het team fors veranderd. Wie en wie doet wat? Je leest het helemaal in R&T december.

Het jaarcongres van Waterrecreatie Nederland leverde een innovatie op: de Wateratlas. Een atlas gebaseerd op data dat een verrijking is voor eerder onderzoek naar waterrecreatie. Wil je locaties op en om het water ontwikkelen. Check dan eerst die atlas en combineer mogelijkheden met bijvoorbeeld watersport of erfgoed.

De Landelijke Data Alliantie kijkt op een nieuwe manier naar herkomstlanden van inkomend toerisme. Anke ten Velde en Inge Huizinga leggen uit waarom dit een verdiepingsslag is.

Erik van Gerwen, Peter Kentie (Eindhoven) en Wilbert Lek (Rotterdam) filosoferen over de vraag hoe je het verhaal van Nederland en zijn steden vertelt. De uitkomst, het concept New Dutch. En dat is heel aantrekkelijk voor de vele steden die niets hebben met het verhaal van tulpen en bloemen. Het nieuwe Nederland met zijn creativiteit en kansen voor de bezoekerseconomie spreekt velen tot de verbeelding.

Niet het makkelijkste onderwerp maar vooruitgang op dit gebied is hard nodig. Elena Cavagnaro gaat in op de ‘Three levels of Sustainability’ en de actuele relevantie daarvan. Ook fijn tussen alle onheilspellende boodschappen, Cavagnaro ziet lichtpuntjes.

Friesland bedacht een pakkende campagne voor de winter. Waarom bezoekers lekker kunnen Opfriesen, leggen we uit.

De Statenverkiezingen komen eraan (15 maart 2023). Landelijk Fietsplatform kwam met een plan om de regionale politieke stromingen te overtuigen van de waarde van de fietseconomie.

Dit past bij de tijdsgeest: hoe manage je in toerisme het veranderproces? Niet makkelijk als de klimaatcrisis in de lucht hangt en het personeelstekort op de werkvloer voelbaar is. Onderzoekster Annemiek van der Schaft komt met verrassend praktische ervaringen en adviezen.

Een DMO kan zoveel meer dan werken aan spreiding. Een korte introductie hoe je de 17 SDG’s inzet voor je stad.

DMO van Texel ging een samenwerkingsverband aan met de Koninklijke Nederlandse Wandelbond. Voor de hand liggend? Het opent meer deuren dan je in eerste instantie bedenkt. Frank Spooren (VVV Texel) licht het openhartig toe.

Hoe bereik je in hemelsnaam een integrale aanpak? "Help”, zullen de meeste vakgenoten denken. Kort en krachtig heeft Daniek Nijland enkele tips in haar column.

Wil je meer weten over magazine R&T?

Trefwoorden: magazine, R&T, inhoud, onderzoek, DMO, marketing, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...