Geplaatst op: 10-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch
Magazine R&T december 2022.


Net voor Kerstmis 2022 verscheen het decembernummer van magazine R&T. Met op de voorkant het  spiegelende depot van Boijmans dat zo kenmerkend is geworden in de Rotterdamse skyline. Niet voor niks die keuze. In dit nummer gaan we uitgebreid in op die andere manier van storytelling door DMO’s van het verhaal van Nederland onder de naam New Dutch. En nog heel veel meer ...

 

De opening is voor Brigitte Ars. In het interview legt ze uit waarom ze pleit voor extra avontuur in je leven. Die lessen kun je ook vertalen naar toerisme. "Als je de drempel hebt genomen, werkt avontuur verrassend verfrissend.” Brigitte is ook docent bij BUas.

Klaas van Erp trekt je weer naar de realiteit. De overdrachtsbelasting op vastgoed in de sector gaat omhoog. Dat verandert de kijk op de prijzen.

Wil je meer weten over het verband erfgoed en bezoekers? Lees dan zeker de veranderingen die plaatsvinden in Prinsenhof in Delft. De architecten hebben hun plan af en op een slimme manier koppelen ze binnen (museum) aan buiten (de voetgangers langs het museum).

Via de horeca verdienen de toeristische sector en de attracties goed geld. Maar nu wordt het oppassen, waarschuwt Inga Blokker (FSIN). Door de getallen in dit artikel ga je opeens anders kijken naar de jongere generaties, vooral generatie Z valt op.

Gletsjers? We konden in oktober en november niet voorzien hoe zacht de winter in de Alpenlanden zou zijn. In dit artikel blikt Anke Arts op haar ervaring met een toeristisch bezoek aan gletsjer Hintertuxer.

Van het CELTH-team hebben we al veel waardevol onderzoekswerk laten zien. Dat team weet altijd weer je als vakgenoot aan het denken te zetten. Onderzoek en interpretatie, dat is mensenwerk. Juist nu is het team fors veranderd. Wie en wie doet wat? Je leest het helemaal in R&T december.

Het jaarcongres van Waterrecreatie Nederland leverde een innovatie op: de Wateratlas. Een atlas gebaseerd op data dat een verrijking is voor eerder onderzoek naar waterrecreatie. Wil je locaties op en om het water ontwikkelen. Check dan eerst die atlas en combineer mogelijkheden met bijvoorbeeld watersport of erfgoed.

De Landelijke Data Alliantie kijkt op een nieuwe manier naar herkomstlanden van inkomend toerisme. Anke ten Velde en Inge Huizinga leggen uit waarom dit een verdiepingsslag is.

Erik van Gerwen, Peter Kentie (Eindhoven) en Wilbert Lek (Rotterdam) filosoferen over de vraag hoe je het verhaal van Nederland en zijn steden vertelt. De uitkomst, het concept New Dutch. En dat is heel aantrekkelijk voor de vele steden die niets hebben met het verhaal van tulpen en bloemen. Het nieuwe Nederland met zijn creativiteit en kansen voor de bezoekerseconomie spreekt velen tot de verbeelding.

Niet het makkelijkste onderwerp maar vooruitgang op dit gebied is hard nodig. Elena Cavagnaro gaat in op de ‘Three levels of Sustainability’ en de actuele relevantie daarvan. Ook fijn tussen alle onheilspellende boodschappen, Cavagnaro ziet lichtpuntjes.

Friesland bedacht een pakkende campagne voor de winter. Waarom bezoekers lekker kunnen Opfriesen, leggen we uit.

De Statenverkiezingen komen eraan (15 maart 2023). Landelijk Fietsplatform kwam met een plan om de regionale politieke stromingen te overtuigen van de waarde van de fietseconomie.

Dit past bij de tijdsgeest: hoe manage je in toerisme het veranderproces? Niet makkelijk als de klimaatcrisis in de lucht hangt en het personeelstekort op de werkvloer voelbaar is. Onderzoekster Annemiek van der Schaft komt met verrassend praktische ervaringen en adviezen.

Een DMO kan zoveel meer dan werken aan spreiding. Een korte introductie hoe je de 17 SDG’s inzet voor je stad.

DMO van Texel ging een samenwerkingsverband aan met de Koninklijke Nederlandse Wandelbond. Voor de hand liggend? Het opent meer deuren dan je in eerste instantie bedenkt. Frank Spooren (VVV Texel) licht het openhartig toe.

Hoe bereik je in hemelsnaam een integrale aanpak? "Help”, zullen de meeste vakgenoten denken. Kort en krachtig heeft Daniek Nijland enkele tips in haar column.

Wil je meer weten over magazine R&T?

Trefwoorden: magazine, R&T, inhoud, onderzoek, DMO, marketing, beleid

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...