Geplaatst op: 10-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch
Magazine R&T december 2022.


Net voor Kerstmis 2022 verscheen het decembernummer van magazine R&T. Met op de voorkant het  spiegelende depot van Boijmans dat zo kenmerkend is geworden in de Rotterdamse skyline. Niet voor niks die keuze. In dit nummer gaan we uitgebreid in op die andere manier van storytelling door DMO’s van het verhaal van Nederland onder de naam New Dutch. En nog heel veel meer ...

 

De opening is voor Brigitte Ars. In het interview legt ze uit waarom ze pleit voor extra avontuur in je leven. Die lessen kun je ook vertalen naar toerisme. "Als je de drempel hebt genomen, werkt avontuur verrassend verfrissend.” Brigitte is ook docent bij BUas.

Klaas van Erp trekt je weer naar de realiteit. De overdrachtsbelasting op vastgoed in de sector gaat omhoog. Dat verandert de kijk op de prijzen.

Wil je meer weten over het verband erfgoed en bezoekers? Lees dan zeker de veranderingen die plaatsvinden in Prinsenhof in Delft. De architecten hebben hun plan af en op een slimme manier koppelen ze binnen (museum) aan buiten (de voetgangers langs het museum).

Via de horeca verdienen de toeristische sector en de attracties goed geld. Maar nu wordt het oppassen, waarschuwt Inga Blokker (FSIN). Door de getallen in dit artikel ga je opeens anders kijken naar de jongere generaties, vooral generatie Z valt op.

Gletsjers? We konden in oktober en november niet voorzien hoe zacht de winter in de Alpenlanden zou zijn. In dit artikel blikt Anke Arts op haar ervaring met een toeristisch bezoek aan gletsjer Hintertuxer.

Van het CELTH-team hebben we al veel waardevol onderzoekswerk laten zien. Dat team weet altijd weer je als vakgenoot aan het denken te zetten. Onderzoek en interpretatie, dat is mensenwerk. Juist nu is het team fors veranderd. Wie en wie doet wat? Je leest het helemaal in R&T december.

Het jaarcongres van Waterrecreatie Nederland leverde een innovatie op: de Wateratlas. Een atlas gebaseerd op data dat een verrijking is voor eerder onderzoek naar waterrecreatie. Wil je locaties op en om het water ontwikkelen. Check dan eerst die atlas en combineer mogelijkheden met bijvoorbeeld watersport of erfgoed.

De Landelijke Data Alliantie kijkt op een nieuwe manier naar herkomstlanden van inkomend toerisme. Anke ten Velde en Inge Huizinga leggen uit waarom dit een verdiepingsslag is.

Erik van Gerwen, Peter Kentie (Eindhoven) en Wilbert Lek (Rotterdam) filosoferen over de vraag hoe je het verhaal van Nederland en zijn steden vertelt. De uitkomst, het concept New Dutch. En dat is heel aantrekkelijk voor de vele steden die niets hebben met het verhaal van tulpen en bloemen. Het nieuwe Nederland met zijn creativiteit en kansen voor de bezoekerseconomie spreekt velen tot de verbeelding.

Niet het makkelijkste onderwerp maar vooruitgang op dit gebied is hard nodig. Elena Cavagnaro gaat in op de ‘Three levels of Sustainability’ en de actuele relevantie daarvan. Ook fijn tussen alle onheilspellende boodschappen, Cavagnaro ziet lichtpuntjes.

Friesland bedacht een pakkende campagne voor de winter. Waarom bezoekers lekker kunnen Opfriesen, leggen we uit.

De Statenverkiezingen komen eraan (15 maart 2023). Landelijk Fietsplatform kwam met een plan om de regionale politieke stromingen te overtuigen van de waarde van de fietseconomie.

Dit past bij de tijdsgeest: hoe manage je in toerisme het veranderproces? Niet makkelijk als de klimaatcrisis in de lucht hangt en het personeelstekort op de werkvloer voelbaar is. Onderzoekster Annemiek van der Schaft komt met verrassend praktische ervaringen en adviezen.

Een DMO kan zoveel meer dan werken aan spreiding. Een korte introductie hoe je de 17 SDG’s inzet voor je stad.

DMO van Texel ging een samenwerkingsverband aan met de Koninklijke Nederlandse Wandelbond. Voor de hand liggend? Het opent meer deuren dan je in eerste instantie bedenkt. Frank Spooren (VVV Texel) licht het openhartig toe.

Hoe bereik je in hemelsnaam een integrale aanpak? "Help”, zullen de meeste vakgenoten denken. Kort en krachtig heeft Daniek Nijland enkele tips in haar column.

Wil je meer weten over magazine R&T?

Trefwoorden: magazine, R&T, inhoud, onderzoek, DMO, marketing, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...