Geplaatst op: 13-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De weeffout in toerisme staat een duurzame toekomst in de weg

De weeffout in toerisme staat een duurzame toekomst in de weg

Hoe ziet de toekomst van toeristische bestemmingen er uit? Op die vraag gingen Elke Dens (Travel Foundation), Agnes Holtjer (provincie Gelderland) en Ewout Versloot (NBTC) met elkaar in discussie op het Travel Congress. Het werd een gesprek waar stevige uitspraken niet werden geschuwd. 

Elke stap helpt

Elke Dens wil vooral bestemmingen beter maken. Daarbij is profit voor bedrijven belangrijk maar ook aandacht voor people en planet. Over de duurzame transitie die de sector moet doormaken is Dens pragmatisch: "Elke stap richting duurzaamheid helpt.”

Fundamentele veranderingen noodzakelijk

Versloot kijkt bij NBTC vooral strategisch naar de lange termijn en is erg druk met de weg naar klimaatneutraal toerisme. Toch valt het pragmatisme van Dens bij hem in goede aarde: "Het gaat erom dat we vandaag meer doen dan gisteren.” Volgens Versloot zal toerisme fundamenteel moeten veranderen. "De impact van toerisme zal positief moeten worden.” NBTC gaat bestemmingen daarmee helpen met onder andere vergelijkbare data zodat de duurzame prestaties goed kunnen worden gemeten en vergeleken. 

Dat kon op veel bijval van Agnes Holtjer van de provincie Gelderland rekenen. "In Gelderland verzamelen we informatie over de bezoekersintensiteit. Die getallen duiden we met bewonersonderzoek. Hoe ervaren ze drukte en de fysieke en sociale impact van toerisme?” In Gelderland gebruiken ze die gegevens om te bepalen waar toeristische ontwikkeling nog mogelijk is en waar ze op de spreekwoordelijke rem moeten trappen. 

Rem op de luchtvaart noodzakelijk

De milieuimpact van vliegen hing op het Travel Congress als een zwaard van Damocles boven alle discussies. Voor Dens is het duidelijk dat voor het behalen van de klimaatdoelen in 2030 (halvering van de uitstoot) we wereldwijd minder zullen moeten gaan vliegen. Grote vraag is daarbij wie aan zet is. Dens ziet een deel van de oplossing in technologie en een ander deel in het beprijzen middels heffingen voor een meer level playing field ten opzichte van andere modaliteiten. Versloot was wat stelliger: "We moeten eerlijk naar elkaar zijn. We zullen een rem moeten zetten op de groei van de luchtvaart.” Hij ziet een sterke groei van de luchtvaart in opkomende economieën. "Dat gaan we niet tegenhouden en dus zullen we in West-Europa moeten krimpen.” 

Ook Sustainable Aviation Fuel (SAF) gaat de oplossing niet brengen. "Als we de hele luchtvaart op SAF laten vliegen, hebben we drie aardes met koolzaad nodig”, zei Versloot. Hij wil het klimaatdebat uit de vrijblijvende modus halen. "Het halen van de klimaatdoelen is geen ideologisch vraagstuk. We moeten ons gewoon aan de klimaatwet houden. Het is vooral de vraag hoe je de beschikbare milieuruimte inzet. De discussie moet vooral slimmer worden gevoerd en vraagt wel een intelligentieslag.” In Gelderland hebben ze wellicht een sleutel in handen. Holtjer: "We hebben gebieden in Gelderland beleefbaarder gemaakt en leggen de focus vooral op dichtbijmarkten.”

Hamvraag in het verduurzamen van de luchtvaart is hoe je als sector in een krimpende markt kunt innoveren. Het alloceren van de opbrengsten van de luchtvaarttax voor innovatie kan daarbij een bijdrage leveren. Voor Versloot is het pad glashelder: "We moeten innovatie aanjagen, zorgen voor verdienvermogen van de sector en bovenal de klimaatdoelen halen.” 

Weeffout in toerisme

Dens ziet in de toerismesector een weeffout die nu pijnlijk naar boven komt. "Toerisme is gebaseerd op groei en opereert met hele kleine marges.” Dat wreekt zich nu innovatie hard nodig is maar bedrijven niet meer kunnen groeien. "We moeten anders gaan denken over volumes en groei.”

Vijf tips

Tot slot hadden de deelnemers nog wat concrete tips in de achterzak waar de toehoorders thuis mee aan de slag kunnen

  • Neem niet de problemen van de hele wereld op je nek.
  • Begin morgen met hele kleine stapjes.
  • Kijk naar de kleine dingen die je nu kunt doen.
  • Het gaat om kleine stapjes en realistische doelen.
  • Werk samen.
Trefwoorden: toerisme, luchtvaart, bestemmingen, toekomst, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...