Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-5

Citystore Arnhem verkoopt inspiratie voor een langer bezoek

Transparante huls sluit retail af in de Eusebiuskerk die altijd open is

Citystore Arnhem verkoopt inspiratie voor een langer bezoek
De blokken in de huls vertellen het verhaal over Arnhem.

Op zaterdag 10 september 2022 opende Citystore Arnhem (voorheen VVV Visit Arnhem) eindelijk haar deuren in de Annakapel van de Eusebiuskerk. Het is een winkel maar ook een volwaardig inspiratiepunt met verhalen van lokale makers.

Anderhalf jaar geleden kondigden we dit project aan in R&T en nu is het gerealiseerd. Het concept van de Citystore is naast de bekende informatiefunctie, bezoekers en bewoners inspireren met unieke verhalen over Arnhem en de regio. Daarmee gaat het verder dan gidsen en lokale producten verkopen en dat is een vernieuwing. Het doel van dit concept is bezoekers te motiveren langer in Arnhem en omgeving te verblijven of vaker terug te komen. Tevens zal deze inspirerende plek een belangrijke rol krijgen in de merkaanpak van Arnhem en de regio. Naast lokale producten in de winkelruimte zit er nog een boodschap achter, koop regionaal design. Er liggen items van ontwerpers en ondernemers uit de stad en regio op de toontafels.

Stalen constructie is ook een slot

Hoewel de Citystore vanaf januari dit jaar al te bezoeken was als pop-up store, kunnen bezoekers sinds het tweede weekend van september terecht in de geheel vernieuwde store. Het eigentijdse ruimtelijke ontwerp bestaat volledig uit staal en is ontworpen door Arnhems architectenbureau KRAFT architecten in samenwerking met studio met met. Beleving, inspiratie en de branding van Arnhem en de regio spelen in het ontwerp een belangrijke rol. In de in het oog springende constructie, die na sluitingstijd naar beneden beweegt om de Citystore af te sluiten, zijn voorbeelden van toonaangevende producten, innovaties, activiteiten en bedrijven te zien, uit Arnhem en omgeving.

Opening van de Citystore.

Opening van de Citystore.

R&T sprak met architect Joep Koenders van KRAFT architecten: "Het is een interessant project voor ons geweest. We specialiseren ons in locatiespecifieke en gevoelige ingrepen, dus deze uitdagende vraag om op een prikkelende wijze de VVV-functie op een nieuwe manier vorm te geven in de rijksmonumentale Eusebiuskerk maakte ons meteen enthousiast. Er moest een meerwaarde ontstaan en niet zomaar kaarten, gidsen en koelkastmagneten verkopen. Een Rijksmonument mag je niet zomaar veranderen. Wij vinden dat je je goed en met respect moet verhouden tot het monument. Tegelijkertijd moet je ook de identiteit laten zien van de City Store. Het gebouw is weliswaar geen kerk meer maar het is wel altijd open. Daarom wilden we geen deuren die de winkel afsluiten en ontwierpen we een driedimensionaal scherm om de winkel heen om deze af te sluiten. Het is een transparante huls die opgehesen kan worden of juist neergelaten. Lichtkubussen met afbeeldingen hangen hoog in de constructie en vertellen het verhaal van Arnhem en omgeving. De expositie in de gesloten versie komt nog sterker naar voren dan wanneer de winkel geopend is. Je gaat van overdag naar een verhouding in aandacht van 30% - 70% naar ‘s avonds 70% - 30% en worden de verhalen belangrijker. De ontwerptaak was de retailbasis van de VVV en dat commerciële aspect moest gedragen worden, maar een platte winkel inspireert niet, vinden wij. Gelukkig hadden we een enthousiaste opdrachtgever én gemeente die ons in staat stelde dit uitdagende concept uit te voeren. Extra mooie toevoeging, we hebben een presentatiekaart van Arnhem gemaakt en de verhalen die bovenin zweven komen terug in de kaart, maar dan op basis van hun fysieke locatie in de stad. Wat je boven ziet kun je op de kaart en daarmee in de stad terugvinden.”

De constructie is 9 bij 4,5 meter en 6 meter hoog. Het winkeloppervlak zelf is ongeveer 95m².

Van keramiek tot bier

In het verleden werden ook algemene souvenirs verkocht zonder een duidelijke band met Arnhem. Dat is nu anders, de trots van de lokale makers ligt volop in de spotlights. Manager Tourist Information bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Silvijn van Pinxteren legt uit: "Alle producten uit Citystore Arnhem zijn duurzaam en met liefde en aandacht gemaakt. Met unieke items van ontwerpers uit de stad en omgeving, zoals Lenneke Wispelwey (keramiek), Siza (woonaccessoires), Fraenck (modeaccessoires) en Durs (bier). Bewoners en bezoekers kunnen bij ons terecht voor lokale stads- en streekproducten. Voor de lokale makers is het een mooie plek om hun producten te verkopen.” Daarbij wordt ook het lokale verhaal vertelt, van de kleine leuke tentjes tot die ene designwinkel. Het ondersteunt de spreiding in Arnhem en de regio. Van Pinxteren geeft aan dat mensen zich al online hebben voorbereid maar in de Citystore krijgen ze toch weer een ander eigen Arnhem verhaal te horen. Dat inspireert om kleine pareltjes in de stad en omgeving te bezoeken.

Dit concept van de Citystore krijgt een vervolg in Nijmegen eind 2022. De opening staat gepland voor december. Maar dan is de Citystore aangepast op de locatie en de mogelijkheden van deze oude stad aan de Waal, meldt dmo Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. De dmo denkt dat het een nieuwe formule in handen heeft die weer een stap vooruit betekent in het werk van dmo’s.

Credits

Ruimtelijk ontwerp en realisatie: KRAFT architecten & Studio met met
Retailconcept: Mara van Beek
Grafisch ontwerp: Berends | Sebastiaan

De architectuur van de Eusebiuskerk blijft overduidelijk zichtbaar.

De architectuur van de Eusebiuskerk blijft overduidelijk zichtbaar.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, stedelijk toerisme, Gelderland, Arnhem

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...