Geplaatst op: 31-01-2023
Auteur: Anke Arts
CELTH
Publicatie: R&T 2022-6

Ik ga op reis en neem mee naar huis…

De ervaring van de bezoeker

Ik ga op reis en neem mee naar huis…
Blik op de Hintertuxer gletsjer, met lakens om het smelten te voorkomen.

Anke Arts maakt een serie voor magazine R&T over wat zij als bezoeker tegenkomt. In deze tweede aflevering de experience op een gletsjer. Goed voor de bewustwording van de klimaatverandering of toch geen goed bezoek?

Ken je dat, je gaat op vakantie en je wilt van alles beleven. Ja natuurlijk ken je dat! (Ont)spanning en avontuur en als het een beetje meezit, wil je de kinderen – en jezelf – nog wat bijbrengen. Maar wat is in deze tijd verantwoord vermaak? Corona, oorlog, klimaatverandering … ze dwingen ons na te denken over hoe we met de wereld omgaan. Maar nemen we dat bewustzijn ook mee op reis? In enkele korte vakantie-voorbeelden deel ik waar mijn hoofd en hart struikelden over deze vraag.

To visit or not to visit a Gletscher

Een klein vermogen kost het. Dat kan ik wel stellen, maar dan heb je ook wat! In het hart van de Oostenrijkse bergen bevindt zich – nu nog – een gletsjer die je kan bezoeken. Maar liefst drie kabelbanen brengen je in 45 minuten tot een hoogte van 3250 meter, waar je de grijze restanten van wat ooit een wit sneeuwveld was, kan bewonderen. Midden in de zomer zie je nog flarden van sneeuw en zelfs een paar verdwaalde skiërs die beginnerslesjes nemen of die juist met een rotgang afdalen tot 2650 meter; lager op de berg ligt natuurlijk geen sneeuw in deze tijd van het jaar. Het is een mistroostig beeld in een verder prachtige omgeving. We zijn aangekomen bij de Hintertuxer Gletscher. Deze gletsjer ligt nog stil en is daarom, onder begeleiding en uiteraard tegen betaling, te bezoeken. We mochten een wereldwonder aanschouwen.

De gletsjers smelten, no-news-there. De noordpool expeditie van de zomer van 2022 liet zien dat een deel van de Noordpool in zestig jaar tijd zes graden is opgewarmd. Landijs trekt zich terug: Sinds de Jaren ’30 is meer dan de helft van het gletsjerijs verdwenen in Zwitserland (NOS.nl). Het smelten gaat ook steeds sneller. Om het smelten tegen te gaan, worden in steeds meer berggebieden plastic lakens over de berg gelegd, snowfarming. Dit tot grote woede van Greenpeace (theguardian.com); de lakens zijn namelijk bedoeld in de zomer om het smelten van het ijs en de sneeuw tegen te gaan. Het ijs wordt gebruikt als basis waarop de sneeuw weer beter blijft liggen; de sneeuw wordt gebruikt om de pistes mee te prepareren. Dat is nodig, omdat er minder sneeuw valt en ook pas (veel) later in het seizoen. Op deze manier met de klimaatverandering omgaan, is symptoombestrijding, geen oorzaakbestrijding volgens Alexander Hauri (theguardian.com).

"Deze gletsjer bezoeken had ook zo’n excuus, een unieke ervaring, nu-het-nog-kan”

Is fake de oplossing?

Ik ben het volledig met Hauri eens en wil die vuist wel maken. Jij vast ook. Maar als ik in de spiegel kijk, moet ik eerlijk bekennen dat ook ik nog lang niet duurzaam leef. Klimaathypocrisie: goedkoper, praktischer, sneller zijn nog vaak excuses om een keuze voor of tegen iets te maken. We geven onszelf morele redenen waarom WIJ wel iets mogen doen en als wij hetzelfde gedrag vertonen als mensen om ons heen, dan komt dat voort uit omstandigheden (NRC, 08092022). Deze gletsjer bezoeken had ook zo’n excuus, een unieke ervaring, nu-het-nog-kan. En het was zeker de moeite waard, de ijsmassa waar we doorheen liepen, was adembenemend. Maar mag het nog? De vraag stellen is het antwoord al geven. Welke alternatieven zijn voor deze vorm van vakantie en vrijetijd? In Reykjavik staat het museum Perlan, waar een honderd meter lange gletsjer is nagebouwd en waar je dus niet alleen veilig een ijsgrot kan bezoeken, maar ook meer leert over de verdwijning van the real-deal en het effect op ons klimaat en leefomgeving. We zouden ook kunnen overwegen om te gaan skiën op gras of kunststof, maar los van de totaal andere beleving, zal je nog altijd omhoog moeten met een kabelbaan om weer van de berg af te kunnen komen; en een rit met een kabelbaan is nu eenmaal een energie slurper. Daar komt bij dat je net als bij de fake-gletsjer, er nog altijd naar toe moet reizen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf… maar hoe gaan we onszelf opnieuw uitvinden en toch een leuke vakantie hebben en ook nog goed doen voor de wereld?

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, wintersport, duurzaam toerisme, klimaatverandering

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.