Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief


De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.

De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt dagvoorzitter Marieke van  Meurs (Inholland). Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van meer en meer toeristen.

Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism - ENSUT) wil bij het meten van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe gaan we daar mee om.”

Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag van de bezoeker.

Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij  BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden kunt gebruiken.

Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management & Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing) levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’ ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”


16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied

In het drieluik van 2 online uitzendingen en het Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie? Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme Landelijk Gebied.

Partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.


Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...