Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief
De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met
Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij
kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.
De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme
viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt
dagvoorzitter Marieke van Meurs (Inholland).
Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van
meer en meer toeristen.
Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure
& Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism -
ENSUT) wil bij het meten
van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij
kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe
gaan we daar mee om.”
Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we
beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de
toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot
dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag
van de bezoeker.
Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer
de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het
Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden
maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden
kunt gebruiken.
Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management
& Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing)
levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een
bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’
ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde
waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”
16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied
In het drieluik van 2 online uitzendingen en het
Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending
plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie?
Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme
Landelijk Gebied.
Partners
De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden
mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool
Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of
Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.
Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam
|
|
04/12/24
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
|
04/12/24
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
|
04/12/24
Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
|
04/12/24
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
|
04/12/24
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
|
04/12/24
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
|
04/12/24
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
|
03/12/24
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
|
|
08/01/25 t/m 09-01-25
Vakantiebeurs is het grootste reisevenement van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
|
|