Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief
De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met
Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij
kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.
De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme
viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt
dagvoorzitter Marieke van Meurs (Inholland).
Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van
meer en meer toeristen.
Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure
& Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism -
ENSUT) wil bij het meten
van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij
kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe
gaan we daar mee om.”
Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we
beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de
toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot
dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag
van de bezoeker.
Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer
de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het
Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden
maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden
kunt gebruiken.
Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management
& Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing)
levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een
bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’
ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde
waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”
16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied
In het drieluik van 2 online uitzendingen en het
Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending
plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie?
Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme
Landelijk Gebied.