Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.

Het ‘Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd’ geeft een samenhangend beeld van de gehele Nederlandse vrijetijdssector. Op basis van de meest toonaangevende (statistische) onderzoeken en bronnen komen de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd aan bod. Het rapport is een gezamenlijk uitgave van NRIT, NBTC en CELTH die daarin samen optrekken teneinde de vrijetijdssector met data, kennis en inspiratie te faciliteren.

Toeristische statistieken geïntegreerd

De grootste verandering betreft deel 1 van het rapport. In dat hoofdstuk staat de omgevingsanalyse met DESTEP-factoren centraal. In wat voor een veranderende wereld moet de gastvrijheidssector opereren? Dat deel ‘Omgevingsanalyse’ kantelen we van een thematische naar een geografische indeling. We zoomen daar vanuit een wereldbeeld steeds verder in op Europa, Nederland en de regio’s. In elke geografische view komen, naast de DESTEP-factoren, de voor die view relevante toeristische statistieken aan bod.

Online Trendrapport

Andere grote vernieuwing is het online Trendrapport. Dat is vooral geen digitale weerslag van het rapport maar een online platform waar gebruikers met slimme filtering snel de gewenste informatie kunnen selecteren. Alle in het Trendrapport gebruikte data is via de ruim 130 interactieve grafieken beschikbaar en te downloaden. Deze online omgeving blijft actueel omdat de redactie van NRIT deze continu met de meest recente data en inzichten aanvult. De content op het online platform van het Trendrapport is vrij toegankelijk voor de lezers van het rapport op www.nrit.nl/trendrapport

Zeven domeinen

Het deel met de domeinen (horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie en evenementen) blijft qua opzet ongewijzigd. Hier per domein een overzicht van ontwikkelingen in aanbod, vraag, beleid en innovatie.

Capita Selecta

Wat ook blijft, maar qua inhoud elk jaar weer vernieuwend is, zijn de bijdragen van onderzoekers van CELTH. Dit jaar maar liefst 11 bijdragen rond inzicht in aanbod, het meten van toerisme in balans, duurzame businessmodellen, de Dutch Grand Prix als vliegwiel voor Zandvoort, het ontrafelen van beleving, de toegankelijkheid van leisure, het praktische nut van financiële transactiedata voor toerisme, met GPS-tracking vrijetijdsgedrag in kaart brengen, met de donut anders denken over bestemmingsmanagement en een pleidooi voor radicaal duurzaam toerisme.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden naar het vernieuwde Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2022? Bestel dan nu jouw exemplaar via nritmedia.nl/store. Je ontvangt dan het boek inclusief jouw persoonlijke inloggegevens voor het online Trendrapport.

Link: https://www.nrit.nl/trendrapport
Trefwoorden: trends, trendrapport, toerisme, recreatie, vrije tijd, horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie, evenementen, attractieparken, dagrecreatie, beleid, CELTH, cultuur, duurzaam toerisme, evenementen, onderzoek, reisbrache, sport, vakanties, verblijfsrecreatie, watersport, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.